Hoe futuristisch of origineel ook, sommige concepten in Genève kunnen niet tippen aan de Pal-V. Zij hebben namelijk de eerste vliegende auto die klaar is voor serieproductie: de Liberty.
Gyrocopter
Andere uitvinders bogen zich al over de oefening, maar zonder succes. Om de lucht in te gaan gebruikt Pal-V een techniek die nauwer aanleunt bij die van helikopters (gyrocopters om precies te zijn) dan bij vliegtuigen. Dat zorgt voor meer stabiliteit in de lucht en een makkelijkere besturing. Om op te stijgen moet je stilstaan en 5 tot 10 minuten geduld oefenen om de propeller open te plooien. Daarna stijg je op als je langzaam vooruit rijdt. En als je 90 tot 200 meter plaats ter beschikking hebt.
Cockpit
De propeller heeft een indrukwekkende diameter van 10,45 meter, maar in automodus blijft de Pal-V relatief compact: 4 meter lang, 2 meter breed en 1,7 meter hoog. Zo kan je nog enigszins “normaal” door het verkeer. Binnenin zien we een soort vliegtuigcockpit… met stuurwiel. Er is plaats voor twee passagiers en ongeveer 20 kilogram bagage.
160 km/u
De Pal-V Liberty zet aanvaardbare prestaties neer op de weg: 0-100 km/u duurt minder dan 9 seconden en zijn 100 pk sterke motor zorgt voor een topsnelheid van 160 km/u. De brandstoftank zorgt op de grond voor een rijbereik van 1.315 km/u. In de lucht haal je een topsnelheid van 180 km/u (en een kruissnelheid van 140 km/u) dankzij een 200 pk sterke tweede motor. De maximale vlieghoogte is 3.500 meter, de actieradius 500 kilometer, met een veiligheidsmarge van ongeveer 100 kilometer.
€ 299.000
De eerste prijzen die we van de Pal-V Liberty vernemen liggen rond de € 300.000. Geïnteresseerde klanten kunnen zich trouwens ook al aanmelden. Maar Pal-V begint pas met de eerste leveringen van de Liberty als het bedrijf alles gehomologeerd krijgt om zijn auto op de weg en in de lucht te krijgen. Daar hopen de Nederlanders in 2019 mee klaar te zijn.