De 206 en de 207 waren zeker geslaagd, maar van hun sportiviteit werd je niet bepaald enthousiast (uitgezonderd de 206 RC). Nu probeert Peugeot de mythe van de 205 GTi opnieuw tot leven te wekken. De 208 GTi gaat binnenkort in productie en verschijnt in het voorjaar van 2013.
Niet meer piepjong
Akkoord, hij vertoont al aardig wat rimpels: de 205 gaat langzaam maar zeker richting de dertig jaar. Met de 208 probeert Peugeot het succes van het ‘heilige nummer’ te herhalen. Dit model kan het merk, dat er niet zo goed voorstaat, wat meer zuurstof geven. De GTi-variant is onmisbaar voor dat succes. De 205 heeft in de jaren tachtig bewezen dat een sportieve variant niet alleen voor extra verkoop maar ook voor een beter imago zorgt.
Stilistische identiteit
Het begint al bij de vorm: een GTi mag niet hetzelfde gezicht dragen als om het even welke e-HDi. Het verlaagde koetswerk, de bredere zijschorten, nieuwe koplampen en een specifiek radiatorrooster laten geen twijfel. Tal van details versterken de aantrekkingskracht van de GTi: een dubbele, trapeziumvormige uitlaat, verchroomde ruitlijsten met achteraan een GTi-logo (een knipoog naar de 205), rode remzadels, … Kortom, de 208 GTi wil sportief zijn, maar wordt nooit zo vulgair als een goedkoop trainingspak. Dit is chique sportswear.
Rood en zwart
Nog meer nostalgie in het interieur, met een combinatie van zwart en rood voor de stiksels van de bekleding en op de boordplank, waarvan de sierinleg verloopt van rood naar zwart. Ook de tellers zijn sportief, maar een beetje kinderachtig door het zwart glanzend dambordmotief. Maar één detail maakt alles goed: een streepje rood leder geeft het middelpunt van het stuur aan.
Speels kontje?
Het hart van een sportieve Peugeot is zijn chassis. Een doeltreffende schokdemping, een snedige voortrein en een speelse achtertrein zijn de karaktertrekken die we verwachten. Met zijn specifieke ophanging (veren, schokdempers, antirolstang, structuur vooraan, dwarsbalk achteraan, …) zou de 208 sportievelingen moeten bekoren. Peugeot kondigt een “speels chassis” aan, een “voortrein die perfecte en constante feedback geeft” en een “achtertrein die naadloos volgt”. Het houdt niet op! Uw dienaar zal met plezier zijn indrukken geven …
THP 200
Geen verrassing onder de motorkap, waar Peugeot de 1.6 THP 200 gebruikt, maar met een aangepaste uitlaatlijn. Blijkbaar klinkt het orkest prachtig bij alle toerentallen. Met waarden als 275 Nm, 200 pk, zes versnellingen en 1.160 kg zet de 208 GTi moeiteloos de chronometer in vuur en vlam. 0 tot 100 km/u duurt minder dan zeven seconden en in 27 seconden haalt hij de kilometer uit stilstand. En de ecologische kant? Peugeot kondigt een CO2-uitstoot van 145 g/km aan.
Beperkte serie
Voor de liefhebbers van exclusiviteit stelt Peugeot een beperkte reeks voor die zijn origine duidelijk maakt met een Franse vlag op het radiatorrooster en uitgerust is met gefacetteerde velgen, een HiFi-pakket en navigatie. Peugeot verkoopt slechts vijftig exemplaren.