Bruno Wouters

24 MRT 2012

Heilig nummer?

De afgelopen vier jaar rustte er een zware last op de schouders van het team achter de Peugeot 208 (500 personen!). Een opvolger ontwerpen in de lijn van de 205, 206 en 207 is geen gemakkelijke opdracht aangezien het “heilige nummer” voor een groot deel de gezondheid van de Peugeot-groep bepaalt.

Laten we even terugkeren in de tijd, naar 1983 (bijna dertig jaar geleden) en de presentatie van de 205, een succesnummer dat tot 1998 zou doorlopen. Er werden bijna 5.300.000 exemplaren van geproduceerd. Hij ruimde plaats voor de 206, waarvan meer dan 7.700.000 stuks verkocht werden in acht jaar tijd. De 206 verdween in 2006 ten voordele van de 207. Die laatste bereikte met 2.369.000 verkochte wagens zijn doel, zo vertellen de mensen van Peugeot. Tussen 1983 en 2011 rolden dus 15.000.000 wagens van de band, een flink deel van het B-segment. De 206 nam de leiding van het segment op het Europese continent gedurende drie opeenvolgende jaren.

De kikker die even groot wilde zijn als een os

De jaren gingen voorbij en steeds meer wilde de kleine Peugeot een os zijn, zoals in het fabeltje van Jean de La Fontaine. Een 205 mat nog 370 cm voor 880 kg, de vervanger 206 groeide 13 cm (383 cm) en verdikte 94 kg (974 kg). De 207 werd nog meer opgeblazen: er kwam nog eens 20 cm (403 cm) en 186 kg (1.160 kg!) bij.

Het was tijd voor Peugeot om terug te keren naar de bron en te vernieuwen. De 208 moest kleiner en lichter zijn, dat was een prioriteit is het bestek van deze nieuwe auto. Peugeot rekent op een gigantisch succes in het B-segment, dat goed is voor 30 procent marktaandeel in Europa of vier à vijf miljoen verkochte exemplaren per jaar.

De 208 kan maar beter sterke argumenten voorleggen, want terwijl de koek in 2001 nog verdeeld werd over 16 concurrenten zijn dat er nu 27. Om zich te onderscheiden voegde Peugeot aan het bestek van de 208 ook een sterke persoonlijkheid toe, die weliswaar het grootste mogelijke publiek moet aanspreken. De 208 richt zich zowel tot mannen als vrouwen, jongeren of ouderen en stedelingen of plattelandsbewoners. Tot de ambities van Peugeot behoren het herwinnen van vrouwelijke klanten en de markt van de tweede auto.

Vermageringskuur

De achtergrond is geschetst, laten we het resultaat bekijken. De 208 is 7 cm korter, 2 cm smaller en 1 cm lager dan de 207, terwijl hij de wielbasis van zijn voorganger behoudt. Hij vermagerde 110 kg na een onverbiddelijke strijd tegen overgewicht in de gehele auto. 23 kg werd vooraan gewonnen, 20 kg in het interieur, 25 kg in de structuur, 27 kg achteraan en 15 kg in de uitrusting. De passagiers achterin krijgen daarentegen 5 cm extra voor hun benen dankzij fijnere rugleuningen en de koffer haalt een inhoud van 311 liter onder de hoedenplank of 1.152 liter met neergeklapte zetels.

De lijn, getekend door Sylvain Henry, vat de geest van de voorvaderen perfect samen. De uitgekiende vormen trappen niet in de val van de overdrijving, zoals de DS-serie bijvoorbeeld. Heel wat details verrijken het uitzicht van de 208, die een zeer verzorgd luchtweerstandscoëfficiënt heeft (Cx van 0.29). De koplampen gebruiken led-dagrijlichten, het radiatorrooster en de leeuw van Peugeot nemen opnieuw normale proporties aan en het lijkt alsof er een stukje uit de achterlichten is gebeten. Allemaal elementen met een eigen persoonlijkheid.

Originele stijl en keuzes

Discrete inzetstukken in chroom die beweging van de zijruiten suggereren en de aanwezigheid van mistlampen geven, zeker in combinatie met bepaalde metaalkleuren, een flatterende en chique toets aan deze 208. De twee koetswerkvormen, drie- en vijfdeurs, hebben elk hun eigen persoonlijkheid die overeenstemt met hun doel.

De bestuurder ontdekt, ongetwijfeld met enige verbazing, een minuscuul stuurwiel, dat mooi ontworpen is en aangenaam in de hand valt. Met zijn afmetingen (350 op 328 millimeter) lijken de sturen van de huidige auto’s en hun gebruikelijke diameter van 380 millimeter op slag verouderd. Ook de ergonomie van de boordplank evolueert. De tellers lees je niet meer af binnen de cirkel van het stuurwiel, maar erboven.

Bijkomend werd op een oordeelkundige manier een aanraakscherm van zeven duim bovenaan de centrale console geplaatst, maar niet helemaal geïntegreerd (wat de nieuwe norm lijkt te worden). Met deze interface tussen de bestuurder en zijn auto bedien je talrijke functies. Dit is de tijd van de connectiviteit, daar ontsnapt ook de autowereld niet aan. Helaas werkt het systeem nog niet helemaal intuïtief, wat onze vrienden bij Peugeot ook mogen beweren. De autoconstructeur die een even intuïtieve interface aanbiedt als de iPad, moet nog geboren worden.

Leven aan boord

De eerste 208’en die we in handen kregen, hadden een grijs en weinig sprankelend interieur met povere materialen, te veel chroom en plastics uitgevoerd in een glanzende metaalkleur die je nog niet zou willen op een afgeprijsde broodrooster van de Lidl. Een grote ontgoocheling dus, tot we het stuur namen van een 208 met zwart interieur, met veel meer klasse en evenwicht. Oef!

Het aanraakscherm en de gps wisten ons niet te overtuigen. De eigenaar van een 208 zal natuurlijk de handleiding lezen en gewoon worden aan zijn auto, maar we hoopten echt op beter. Voorts is er weinig kritiek op de ontvangst binnenin, behalve misschien de hoofdruimte voor volwassenen achterin, die een beetje beperkt is als de auto uitgerust is met het panoramisch dak. Geen probleem voor de benen echter, de knieën vinden moeiteloos plaats.

Gerechtvaardigde reputatie

Peugeot bouwde zijn reputatie met een goede wegligging. Dat konden we opnieuw ervaren op een leuk traject in het zuiden van Portugal. We vertrekken achter het stuur van een 1.6 VTi met 120 pk en manuele vijfversnellingsbak. De eerste kilometers op de autosnelweg roepen nauwelijks commentaren op, behalve een ietwat strak comfort door de banden (205/45 x 17). We verlaten snel dit saaie speelterrein om enkele kleine wegen van het achterland aan te vallen: nu eens recht dan weer bochtig, hobbelig en voortdurend omhoog en omlaag. In deze ideale context wordt het talent van de Peugeot-ingenieurs bevestigd. De 208 plaats zich op de millimeter precies, de koetswerkreacties blijven perfect onder controle en we leiden de auto met het kleine stuurwiel, dat ontsnapt lijkt uit de kartwereld, met een ideaal afgestelde bekrachtiging. We houden ook van de remmen, die stevig bijten en zeer geleidelijk ingrijpen.

Het genot van drukvoeding

Een foutloos parcours dat helaas wordt ontsierd door een zeer holle atmosferische benzinemotor die absoluut de vergelijking niet doorstaat met de 1.6 e-HDi FAP (115 pk) met manuele zesversnellingsbak, die we direct daarna testen. Dat is geen specifiek probleem voor het Peugeot-blok, alle merken zitten in hetzelfde schuitje. Het politiek correcte discours noopt de meesten onder ons om terug te keren naar de benzinemotor: onzinnig, behalve voor een motor met drukvoeding.

De benzinemotor redt zijn vel wel een beetje door minder zwaar op de vooras te leunen, waardoor het weggedrag nog doortastender en amusanter wordt. Het dieselblok is aangenaam stil en zijn geluid dringt amper door in het interieur, in tegenstelling tot het benzineblok dat wanhopig huilt om toch nog enigszins te hernemen op deze wegen.

Ruime keuze

Peugeot biedt een breed gamma motoren aan, zowel in benzine als diesel, dat in de nabije toekomst nog uitbreidt. Bij de diesels vinden we de 1.4 HDi met 68 pk, ook in een e-HDi-versie met gerobotiseerde vijfversnellingsbak en Stop&Start (87 g/km CO2-uitstoot), gevolgd door de 1.6 e-HDi met 92 (manuele vijfbak, gerobotiseerde zesbak) of 115 pk (manuele zesbak), telkens met  Stop&Start. Het benzineaanbod start met de driecilinders 1.0 met 68 pk en 1.2 met 82 pk (alletwee vanaf de zomer). Er zijn ook viercilinders: de 1.4 met 95 pk, de 1.6 VTi met 120 pk en (vanaf de zomer) de 1.6 THP turbomotor met 156 pk. In afwachting van de GTI met 200 pk is dat de sterkste versie.

De 208 verbruikt uiteraard minder en stoot minder schadelijke gassen uit dan de 207. We konden in primeur het 1.2 driecilinderblok met 82 pk ontdekken tijdens enkele kilometers. Hoewel hij zich niet onderscheidt van de concurrentie, houden we van zijn geluid en zijn vrolijke karakter. We wachten vol ongeduld op een versie met directe injectie en drukvulling. Als de prijs en het verbruik meevallen, wordt dit ongetwijfeld een zeer goede keuze.

Na een vijftigtal kilometer aan bompatempo zijn we minder enthousiast over de 1.4 e-HDi FAP met 68 pk en gerobotiseerde vijfversnellingsbak. Een verbruik van 5,2 l/100 km volgens de boordcomputer, weinig plezier, een weinig overtuigende gerobotiseerde versnellingsbak en onbestaande hernemingen: deze versie breekt geen potten.

Is de 208 opnieuw een heilig nummer? De keuze van Peugeot om het gewicht en de afmetingen te verminderen is zeer oordeelkundig en de e-HDI met 115 pk en manuele zesversnellingsbak wist ons te overtuigen. We kijken ook uit naar de veelbelovende “gebooste” driecilinders. Als je valt voor deze leeuw, vergeet dan niet om het zwarte interieur te kiezen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie