Onder druk van het immer groeiende SUV-segment moet de klassieke berline zich heruitvinden. Bij de vernieuwing van zijn 508 gaat Peugeot nu voor de berline-coupé. De 508 is dus 6 centimeter lager dan zijn voorganger, kiest voor frameloze ruiten zoals de Duitse premiumcoupés en ruilt zijn klassieke koffer in voor een vijfde deur. De nieuwe generatie is ook 8 centimeter korter en heeft een 2,4 centimeter kortere wielbasis. Met 487 liter in plaats van 545 liter vroeger boet de 508 ook lichtjes aan kofferruimte in, al is de toegang dankzij de grotere klep wel makkelijker. Stijlkenmerken zijn er onder meer in de vorm van led-stroken op de achterkant die permanent branden.
Nachtzicht
Peugeot mikt duidelijk op klanten van de Audi A5 Sportback, en probeert dat ook te doen met de uitrusting van zijn 508. De nieuwe generatie maakt op dat vlak een reuzensprong vooruit. Je kunt onder meer kiezen voor nachtzicht met een infraroodcamera die mensen en dieren kan opmerken tot 250 meter voor de auto. Er is ook een gestuurde ophanging, er zijn zetels met massagefunctie, een actieve snelheidsregelaar met automatische correctie van de maximumsnelheid, een automatisch noodremsysteem, enzovoort.
i-Cockpit Amplify
De Fransen willen duidelijk geen model meer lanceren zonder hun i-Cockpit. De nieuwe generatie 508 combineert een klein stuur met een 10 duim groot HD touchscreen en een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim dat de klassieke tellers vervangt. Dan is er nog de i-Cockpit Amplify, waarmee je de sfeer aan boord kunt regelen via specifieke modi als “Boost” en “Relax”.
-70 kilogram
Zijn EMP2-platform deelt hij met de 3008, waardoor de 508 zo’n 70 kilogram lichter is dan zijn voorganger. Dat dankt hij onder meer nog aan zijn motorkap en voorvleugels uit aluminium. Een stijvere structuur en moderne ophanging moeten volgens Peugeot zorgen voor “intense sensaties”.
130 tot 225 pk
De nieuwe 508 wordt gelanceerd met twee versies van de 1.6 PureTech benzine: 180 en 225 pk. Diesels zijn er als 1.5 en 2.0 BlueHDi met 130, 160 en 180 pk. Op de instap-1.5 dieselmotor met 130 pk na krijgen alle modellen standaard de nieuwe EAT8-achttrapsautomaat. Ten slotte komt er nog een plug-inhybride met benzinemotor in de herfst van 2019.