De Citystar is meteen herkenbaar als een Peugeot, en neemt enkele typische trekjes over dat een link leggen naar de autowereld. Zo hebben ze bijvoorbeeld het voorsteven van deze scooter voorzien van een grote grille en dubbele koplamp. Daarnaast zijn er de mooi geïntegreerde knipperlichten, een windscherm en knap dashboard. Aan de linkerkant van het dashboard vinden we een klassieke teller terug, in het midden een digitaal scherm dat de afstand, uur, buitentemperatuur, motortemperatuur en inhoud van de benzinetank weergeeft. Aan de rechterkant hebben ze alle verklikkerlichtjes verzameld. Vooraan hebben ze een smal maar diep opbergvak voorzien, een opbergvak dat veel meer te bieden heeft dan het laat blijken, inclusief een 12V stekker.
Welkom aan boord
Het brede zadel heeft een kleine rugsteun, en voor de passagier hebben ze een handvat voorzien dat het zadel achteraan volledig omringd, net boven het grote achterlicht en knipperlichten met de vorm van een boemerang. Onder het zadel is er voldoende ruimte voor een integrale helm en een halve jet, maar de afwerking laat echter wel te wensen over. Verder merken we ook nog een laterale en centrale steun op. Achter het stuur van de Citystar vinden we een comfortabele zithouding terug, borst rechtop en een ideale positie van de benen, gelukkig maar, want plaats om de voeten meer naar voren of achteren te plaatsen is er eigenlijk niet.
Op naar de stad
Met het rode "i" logo naast de "125" maakt de Citystar zijn ambities meteen duidelijk. Het kleine motorblok met dubbele nokkenas is goed voor 15 pk, wat op papier meer dan voldoende moet zijn om de 150 kg van de Citystar aan het rijden te houden. In het stadsverkeer vinden we een levendige motor terug. In combinatie met de compacte afmetingen, beperkt gewicht, de dynamische zithouding en zijn 13 duim wielen is op deze Peugeot niets aan te merken. Hij is reactief en laat zich met een indrukwekkend gemak besturen, een plezier!
Niet alleen voor het stadsverkeer
In het stadsverkeer komt de lenigheid van de Citystar volledig tot zijn recht, maar ook op de snelweg mogen de motor en zijn wegligging er zijn. Door omstandigheden hebben we tijdens onze test afstanden van meer dan 100 km moeten afleggen op de snelweg, iets waar we met een 125 cc niet echt naar uitkeken. Maar de Citystar heeft ons echt kunnen verrassen. Meer dan eens konden we op onze snelheidsmeter de wijzer tot aan de 140 km/u gaan. Natuurlijk moeten we dat met een korreltje zout nemen, maar we moeten wel toegeven dat deze scooter heel wat in zijn marge heeft. Enkel op hellingen en bij een strakke tegenwind had hij het wat moeilijker. Kan hij dan elke dag op die manier gebruikt worden? Dat is wat overdreven, maar hij kan tijdens het spitsuur zonder probleem een onverwachte en snelle rit van Brussel naar Antwerpen aan, iets waar we met de auto niet aan moeten beginnen.
Mobiliteit
De bescherming tegen de wind is niet zo doeltreffend als die van de beste GT's, maar het verschil is niet enorm. De Citystar is een fantastisch voertuig, en zou wel eens vele koppels kunnen overtuigen om hun mobiliteit te herzien. Een wagen om met de hele familie op stap te gaan en een Citystar, de partner bij uitstek voor het stadsverkeer, en in staat om langere afstanden vlot te overbruggen. Andere troeven zijn dat er niet meer dan een B rijbewijs nodig is, en dat hij op de koop toe nog eens heel zuinig is. Heren, zet die statutaire wagen aan de kant en geniet van de vrijheid !