Net als de 208, 2008 en 308 heeft de Peugeot Fractal een zogeheten i-Cockpit, wat betekent dat het kleine stuurwiel heel laag is ingebouwd en de tellerpartij vrij hoog gemonteerd wordt. Naast het zicht (head-updisplay) en de tastzin (kleine stuur en aanraakscherm) wordt ook het gehoor gestimuleerd zodra je deze elektrische coupé-cabriolet ontgrendelt, wat je doet met een smartwatch (de Samsung Gear S).   

9.1.2

Vanaf dan begint een bijzondere klankervaring, bedacht in samenwerking met geluidsdesigner Amon Tobin. De Fractal is uitgerust met een akoestisch 9.1.2- systeem met – hou je vast – drie mid-/high-range luidsprekers, twee tweeters, twee woofers en een subwoofer voorin plus twee mid-range luidsprekers, twee tweeters en een woofer achterin.

In de rugleuning van elke zetel zit een tweewegwoofer. De basklanken worden niet verspreid via de lucht maar via de zetels, waardoor de geluidsgolven bij het binnenoor van de luisteraar terechtkomen en de omgeving minder storen.

De twee elektromotoren (samen 204 pk sterk) hoor je normaliter niet, maar deze auto maakt speciaal voor voetgangers en fietsers geluiden die aangeven of hij accelereert, vertraagt of met een constante snelheid rijdt.

Stem in de verte

In het interieur krijgen het contact, de richtingaanwijzers en de waarschuwingen, de verlichting en de verschillende acties van het navigatiesysteem eigen geluidjes. Vooral die navigatie is speciaal. De stem lijkt zich in de verte te bevinden. Naarmate de auto een kruispunt nadert, komt de bron dichter bij het interieur en weerklinkt het geluid aan de kant waar de bestuurder moet afslaan. Ter hoogte van het kruispunt bevindt het geluid zich in het interieur om de bestuurder te waarschuwen dat het kruispunt dichtbij is.

Peugeot presenteert de Fractal op het salon van Frankfurt en geeft in de bovenstaande video alvast wat uitleg bij het geluidsconcept, al hadden we liever minder uitleg en meer geluiden van de auto gehoord.