20201124140010bmwx5phev.jpg

We schrijven het zelf altijd wanneer we een plug-inhybride model testen: het verbruik van zo’n auto hangt heel sterk af van hoe regelmatig de bestuurder de moeite doet om zijn auto op te laden. De organisatie Transport & Environment heeft dat feit nu ook op wetenschappelijke wijze onderzocht en kwam tot redelijk ontnuchterende conclusies: zelfs met volle batterij slagen stekkerhybrides er totaal niet in om het normverbruik te halen.

T&E testte drie populaire PHEV’s: de BMW X5 xDrive45e, de Volvo XC60 T8 en de Mitsubishi Outlander PHEV. Ondanks een volle batterij en “ideale testomstandigheden” stootten de testwagens 28 tot wel 89 procent meer uit dan op de WLTP-testcyclus. Met lege batterij wordt het nog erger. De BMW X5, bijvoorbeeld, stoot dan een torenhoge 250 g CO2/km uit bij gewoon rijden. En als je het Charge-rijprogramma inschakelt, dat de batterij tijdens het rijden geforceerd oplaadt, dan braakt de Beier net geen 400 g/km op.

20201124135954bmwx5phev.jpg

Nephybrides

De harde conclusie van Transport & Environment is dat “plug-inhybrides valse elektrische auto’s zijn, gebouwd voor laboratoriumtests en belastingvoordelen maar niet voor de echte wereld”. Of anders gezegd: voor één keer was België, dat plug-inhybrides bedacht met de term “nephybrides”, zijn tijd vooruit. En dat is misschien nog de meest verrassende conclusie die we zelf uit dit onderzoek kunnen trekken…