20201125085506bugattichironleslegendesduciel.jpg

De geschiedenis van Bugatti en die van de luchtvaart zijn nauw met elkaar verbonden. Ettore Bugatti, de oprichter van het merk, ontwikkelde vanaf 1915 zelf vliegtuigmotoren. In 1937 bedacht hij zelfs een volledig vliegtuig om snelheidsrecords mee te verbreken. Dat project werd echter in de kiem gesmoord door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog.

“Het minste wat we kunnen doen”

20201125085546bugattichironleslegendesduciel.jpg

Meerdere Bugatti-coureurs, zoals Albert Divo, Robert Benoist of Bartolomeo Meo‘ Costantini, vlogen ook voor de Franse luchtmacht. De meeste beroemde Franse piloot, Roland Garros, reed met een Bugatti Type 18 “om op de weg dezelfde snelheden te kunnen halen als in de lucht,” zo brengt Bugatti-president Stephan Winkelmann in herinnering. “Dit eerbetoon aan deze helden van weleer in de vorm van een speciale reeks lijkt ons dus het minste wat we kunnen doen”.

20201125085507bugattichironleslegendesduciel.jpg

20 exemplaren

De beperkte reeks is “Les Légendes du Ciel” gedoopt en is gebaseerd op de Chiron Sport. Er worden er 20 van gemaakt en ze onderscheiden zich uiteraard door allerlei verwijzingen naar vliegtuigen van het begin van de vorige eeuw.

20201125085509bugattichironleslegendesduciel.jpg

Gris Serpent

Zo is er onder meer de specifieke lakkleur Gris Serpent, een mat grijs dat doet denken aan de kleur van de vliegtuigen van 1920.

Nieuport 17

20201125085508bugattichironleslegendesduciel.jpg

Een ander opvallend detail: op de deurpanelen staat een met de hand geschetste racescène tussen een Nieuport 17, een beroemd Frans vliegtuig met dubbele vleugels, en een Bugatti Type 13.

2,88 miljoen euro

Een laatste ‘detail’ om te kennen: de beperkte reeks “Les Légendes du Ciel” kost 2,88 miljoen euro exclusief belastingen.

20201125085547bugattichironleslegendesduciel.jpg