Als de naam een belletje doet rinkelen, dan is dat omdat het dezelfde is als die van Ferdinand Piëch, voormalig Porsche-ingenieur en VW-baas. Vandaag stort zijn zoon Toni Piëch zich in het avontuur als medeoprichter en CEO van een nieuwe autoconstructeur. Nu ja, zo nieuw is die nu ook weer niet, want het merk had al een conceptcar onthuld op het salon van Genève van 2019. Maar dit is dus de productieversie van de sportieve Zwitser.
600 pk op de vier wielen
De GT is 4,4 meter lang, bijna 2 meter breed en 1,25 meter hoog. Die afmetingen komen dicht in de buurt van die van de Jaguar F-Type. Maar ondanks zijn achterwielaangedreven proporties is de Zwitser een vierwielaandrijver. Hij heeft namelijk 3 elektromotoren, een vooraan en twee achteraan, zoals in de MG Marvel R die we recent nog aan de tand konden voelen. Elke motor ontwikkelt 150 kW zodat het totaal op ruwweg 600 pk piekt. Het gewicht van minder dan 1.800 kilo maakt dat hij mooie prestaties kan claimen, zoals een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 3 seconden en 0 naar 200 km/u in minder dan 9 tellen.
Bliksemsnel laden
In tegenstelling tot in de meeste EV’s die we vandaag op de markt zien zitten de batterijen van de Piëch niet onder de vloer. Ze zijn verspreid over de middentunnel en het achterste deel van de auto. Op die manier komt hij aan een statische gewichtsverdeling van 40/60, maar ook aan een zeer lage rijhouding. In totaal kan hij 75 kWh opslaan, goed voor een rijbereik van 500 kilometer. Uiteraard kan de GT snelladen: hij kan tot 80 procent rijbereik recupereren in slechts 8 minuten als hij aan een aangepaste CCS2-stekker wordt gekoppeld. Het merk belooft zelfs volledig opladen in minder dan 5 minuten aan een speciaal ontwikkelde laadpaal. Dat willen we weleens meemaken.
Schitterende toekomst?
We mogen ook een echt sportwagenrijgedrag verwachten als je weet wie de ontwikkeling van deze sportwagen op zich heeft genomen: Klaus Schmidt, die 30 jaar lang aan het hoofd heeft gestaan van de M-divisie van BMW. De constructeur belooft trouwens dat het testprogramma even doorgedreven is als dat van Duitse premiumconstructeurs. De Zwitser zal dus ook over de Nürburgring worden gejaagd. Maar dat is niet alles, want de GT zal niet lang alleen blijven in de catalogus van Piëch. Zijn chassis zal als basis dienen voor twee andere sportieve modellen: een berline en, uiteraard, een SUV.