Een korte blik op het nieuwe kleedje van de SUV van Lexus laat je niet zomaar de nieuwkomer van de voorganger onderscheiden. Als we echter wat dichterbij gaan zien, dan bestaat er geen twijfel meer over dat we naar een nieuw model kijken. Hij deelt slechts een kleine vijf procent van zijn onderdelen met zijn voorganger: bumpers, lichten, radiatorrooster, alles is nieuw aan de buitenkant van deze NX. Hij is ook groter: 2 centimeter erbij in de lengt en de breedte, 5 millimeter in de hoogte en een 3 centimeter langere wielbasis. De nieuwe NX breekt dus niet met de geplogenheden van zijn voorganger, maar vernieuwt grondig.
Analoog maakt plaats voor digitaal
In het interieur vindt een technologische explosie plaats, met vooral dat gigantische centrale scherm van tot 14 duim. Het reageert bijzonder snel en kent goed ingedeelde menu’s zodat het een waar plezier is om te gebruiken. De constructeur is er ook in geslaagd om de fysieke bedieningsknoppen van de klimaatregeling op intelligente wijze in dit geheel te integreren. Knap werk. En Lexus heeft eindelijk zijn centrale touchpad met zeer complexe ergonomie naar de prullenmand verwezen. Of toch bijna: hij is naar het stuurwiel verhuisd, en dat is een mooie zaak. Leg je duimen op de vier pijlen links en rechts en het head-updisplay toont je meteen waarvoor ze dienen. Je moet je ogen dus niet meer van de weg halen. Afhankelijk van het menu waar je je in bevindt bedienen ze andere functies. Het kan wat gadgetachtig lijken, maar aan het stuur is het best aangenaam.
En dan zijn er nog de elektronische deurklinken. Die hebben voortaan de vorm van een drukknop in plaats van een trekhendel. Onze mening daarover is wat minder enthousiast. Laat ons zeggen dat ze wat meer gewenningstijd vergen. En tot slot zijn alle materialen en hun afstemming op elkaar zoals in elke Lexus van onberispelijke kwaliteit.
Comfort op overschot
De NX is het instappunt voor het gamma van de constructeur. Hij moet dus nieuwe klanten overtuigen en toch alles bieden wat je van een Lexus verwacht: comfort. De schokdemping is foutloos en verteert alle kleine imperfecties van het asfalt terwijl ze ook putten en drempels zonder veel moeite inslikt. Ook op de algemene geluiddemping van het interieur valt niets aan te merken. De Atkinson-viercilinder van 2,5 liter van de hybride aandrijflijn is extreem lineair en stil… zolang hij niet op toeren komt. Hoewel hij zich op dynamisch vlak niet slecht uit de slag trekt door maar een klein beetje te rollen verkiest de NX toch om vooral veel comfort te mogen bieden. En dat doet hij uitzonderlijk goed.
Beter laat dan nooit
Voor het eerst bij de Japanse premiumconstructeur is de NX verkrijgbaar als plug-inhybride. Lexus heeft er zijn tijd voor genomen, maar het resultaat is meer dan ooit overtuigend. Dankzij de batterij van 18,1 kWh onder de vloer biedt hij een puur elektrisch bereik van meer dan 70 kilometer. Beide versies gebruiken dezelfde verbrandingsmotor, enkel het elektrische gedeelte verschilt. De NX 350h (hybride) ontwikkelt in totaal 244 pk, terwijl de 450h+ (plug-in) 309 pk haalt. Hij gedraagt zich op bijna identieke wijze als zijn niet-oplaadbare broer, maar is iets beter in evenwicht door de onder de vloer ondergebrachte batterij. En uiteraard is er nog het geluidscomfort van de elektrische aandrijving: je hoort hier helemaal niets.
Hoewel hij 65 pk meer heeft, lijkt de 450h+ niet forser op te trekken. Het vermogen wordt steeds zo lineair mogelijk ontplooid, ten voordele van het comfort. Met een geklokte sprint van 0 naar 100 km/u van slechts 6,3 seconden is de 450h+ allesbehalve een slak, maar hij wiegt zijn passagiers liever zachtjes dan op agressieve wijze indruk te proberen maken. De plug-in lijkt zich ook meer op zijn gemak te voelen bij een forsere rijstijl dan de klassieke hybride. We hebben deze variant echter getest in de meer dynamische F-Sport-versie, die ook wat stugger is. Gezien de prestaties van het model past die laatste ongetwijfeld niet het best bij hem.
We waren er bijna
Maar niemand is perfect, zelfs Lexus niet. Aan het stuur mopperden we over de iets te hoge zithouding. Grote mensen zullen (veel te) vaak dicht bij het plafond zitten. De NX is er op bijna elk vlak op vooruit gegaan, maar hij behoudt nog steeds dat typische motor-versnellingsbakgeheel van de Japanse groep. Daarmee kan hij veel comfort bieden zolang je het gaspedaal niet teveel intrapt. Zodra het tempo de hoogte ingaat, klimt de viercilinder echter nodeloos in de toeren en gaat hij huilen zonder dat de snelheid volgt. Zelfs met de beste geluiddemping ter wereld verstoort het kabaal van de opgefokte motor de rust die aan boord van de Japanner heerst. Gelukkig is er een fijne oplossing die je geen cent kost en die het verbruik zelfs zal verlagen: niet te veel gas geven.
Over geld gesproken: de Belgische prijzen van de nieuwe NX zullen op 19 oktober worden onthuld.
Ons verdict
Deze nieuwe Lexus NX profileert zich als een grote evolutie en niet als een volledig omwenteling. Hij is sterk op comfort gericht en klaart die klus op perfecte wijze. De plug-inhybride versie wist ons het meest te overtuigen. Die kan rekenen op een beter evenwicht, meer stilte, een mooi elektrisch rijbereik en een laag verbruik zolang je het rustig houdt. Dan is de NX trouwens ook het aangenaamst.