Zowat een jaar geleden toonde Volvo zijn plug-inhybride XC40 op het salon van Peking. De Zweden bleven nog discreet rond de technische kenmerken ervan. Nu weten we alles over de nieuwe T5 Twin Engine.
Driecilinder
De aandrijflijn wordt uitgewerkt op basis van de nieuwe 1.5 driecilinder uit de XC40 T3. In de hybride produceert hij geen 163 maar 180 pk. Daar wordt nog een elektromotor aan gekoppeld van 60 kW (82 pk) en 160 Nm, en een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. In totaal produceert de T5 Twin Engine 262 pk, iets meer dan de ‘gewone’ XC40 T5 met zijn 2.0 viercilinder turbo van 247 pk. Die laatste is wel iets sneller: 0-100 km/u in 6,5 seconden en een topsnelheid van 230 km/u, tegenover 7,3 seconden en 205 km/u voor de T5 Twin Engine.
Opladen in 2,5 uur
De Volvo XC40 T5 Twin Engine heeft een 9,7 kWh sterke lithium-ionbatterij die je in 2,5 uur oplaadt aan een stopcontact van 16 ampère of in 4 uur aan een stopcontact van 10 ampère. De batterij zit in het midden van de auto, waardoor het koffervolume identiek blijft aan dat van de klassieke XC40. De benzinetank wordt wel kleiner: het volume zakt van 54 liter naar 48 liter. De CO2-uitstoot bedraagt 44 g/km volgens de gecorreleerde NEDC-cyclus en 57 g/km volgens de WLTP-cyclus.
Eind dit jaar
Het begin van de productie is gepland voor eind 2019. De prijzen voor België volgen in juni. In Nederland verschijnt de XC40 T5 Twin Engine eerder, daar kost hij € 46.995. De XC40 wordt ook als volledig elektrisch model verwacht in 2020.