De Polestar 4, die officieel werd voorgesteld afgelopen lente, is nu ook in productie gegaan. Zoals bekendgemaakt tijdens zijn presentatie, zijn de eerste exemplaren van de band gerold in Hangzhou Bay in China. Een fabriek die trouwens volledig wordt gevoed door hernieuwbare energie. Een verwezenlijking waarmee de SUV-coupé de laagste CO2-voetafdruk heeft van alle Polestars die momenteel te koop zijn.
De snelste Polestar
Momenteel is de Polestar 4 in slechts twee versies verkrijgbaar: Single en Dual Motor. De eerste heeft een motor op de achteras van 200 kW (272 pk) en 343 Nm. Die wordt gekoppeld aan een batterij van 102 kWh, wat een voorlopig rijbereik van 600 km oplevert. Zoals zijn naam al aangeeft, is de tweede versie uitgerust met twee elektromotoren voor een totaal van 400 kW (544 pk) en 686 Nm. Daarmee duurt de sprint naar 100 km/u nog maar 3,8 seconden dankzij zijn vierwielaandrijving, terwijl hij een autonomie behoudt van 560 km dankzij dezelfde batterij van 102 kWh. In deze uitvoering is de SUV-coupé zonder achterruit ook de snelste seriegeproduceerde Polestar tot nu toe.
Eerst in China, dan in Europa voor ongeveer 60.000 euro
De eerste Chinese klanten mogen hun exemplaar al eind 2023 verwachten, maar in Europa is het helaas nog wachten op begin 2024 om de Polestar 4 te zien toekomen. Het nieuwe model zit tussen de huidige 2 en de grote SUV 3 in qua grootte en tarief, met een vanafprijs in Europa vanaf ongeveer 60.000 euro.