Het Chinees-Zweedse Polestar, zustermerk van Volvo en dochteronderneming van de Geely-groep, staat aan de vooravond van een exponentiële toename van het aantal modellen in zijn gamma. Goed, dat is misschien lichtjes overdreven, maar momenteel staat enkel de recent gefacelifte Polestar 2 in de catalogus, terwijl er achter de schermen twee SUV’s staan te trappelen om losgelaten te worden in 2024: de Polestar 3, die zijn genen deelt met de Volvo EX90, en de Polestar 4, een unieke crossover zonder achterruit.

Polestar Day

Het merk heeft tijdens zijn eerste ‘Polestar Day’ wat nieuwe ontwikkelingen gedeeld over zijn derde en vierde model. In Zweden wordt er namelijk een testproject opgestart, waarbij een vloot Polestar 3’s ingezet wordt als V2G-oplossing (vehicle-to-grid). De batterijen van de auto’s kunnen zo de pieken en dalen van het stroomnet opvangen met dank aan bidirectioneel laden. Het proefproject gaat in de eerste helft van 2024 van start en zal twee jaar in beslag nemen.

Zelfrijdende Polestar 4?

De Polestar 4 krijgt dan weer een nieuwe productielocatie: Busan, in Zuid-Korea, als aanvulling van de fabriek in Hangzhou Bay in China. Daarvoor heeft Geely een akkoord bereikt met Renault Korea Motors, de dochteronderneming van Renault die onder meer de Samsung-modellen bouwt. Bovendien wordt de crossover het eerste model dat de Lidar-technologie van Luminar combineert met het Chauffeur-softwareplatform van Mobileye. Volgens Polestar wordt het daarmee technisch mogelijk om “eyes-off en hands-off” te rijden, met andere woorden: autonoom tot op niveau 3, zoals Mercedes al onder voorwaarden mag doen in Duitsland met de S-Klasse en EQS. In België lijkt het er echter op dat we deze technologie nog lang niet zullen mogen gebruiken...

160 km in 5 minuten

Last but not least is er ook nieuws over de Polestar 5, de sportieve vierdeurs-GT die de concurrentie moet aangaan met onder meer de Porsche Taycan. We wisten al dat die een tweemotorige aandrijflijnkrijgt met maximaal 650 kW (884 pk) en 900 Nm, maar nu weten we ook dat hij bliksemsnel zal kunnen opladen. Dankzij ‘extreme fast charging’-technologie (XFC) van StoreDot zal het namelijk mogelijk zijn om tot 160 km bij te laden in amper 5 minuten. Er zit echter een addertje onder het gras: de technologie zal in 2024 getoond worden op... een prototype van de Polestar 5. Of het productiemodel dit soort laadsnelheden zal krijgen, is dus nog niet duidelijk.