Wat als de referentie van de sportwagens mag genoemd worden gaat er, nog maar eens, op vooruit. De enkele wijzigingen die hier toegepast worden zorgen voor meer vermogen en minder verbruik. De 911 gaat nu al 45 jaar mee en hij wordt beter met de jaren. Voor deze update hebben de ingenieurs de 911 uitgerust met een directe injectie en versnellingsbak met dubbele ontkoppeling. Momenteel worden die wijzigingen toegepast op de twee coupés en cabrio’s met achterwielaandrijving.
Het vermogen van de “basis” Carrera 3,6 liter flat-six krijgt er 20 pk bij, en is nu dus goed voor 345 pk. De 3,8 liter van de Carrera S krijgt er 30 pk bij, dat worden er 385 in totaal! Genoeg om de grens van de 300 km/u te overschrijden! De aanpassingen laten ook toe om het verbruik gevoelig in te tomen, met de PDK versnellingsbak met dubbele ontkoppeling ligt het aangekondigd gemiddeld verbruik op 9,8 liter voor 100 km. Alle Carrera coupés zijn nu goed voor een gemiddeld verbruik van minder dan 11 l /100 km. Da stemt overeen met een CO2 uitstoot dat tot 15% lager ligt.
De oude Tiptronic S versnellingsbak werd voor zijn diensten bedankt en wordt vervangen door de zogenaamde PDK versnellingsbak. Deze nieuwe bak beschikt over zeven versnellingen en een dubbele ontkoppeling. Deze techniek werd voor het eerst gebruikt door de Volkswagen groep met de DSG versnellingsbak en moet voor een uitstekende respons zorgen. 25 jaar geleden ontwikkelde Porsche die techniek al voor hun competitiemodellen, modellen die toen al in staat waren om soepel en vloeiend te schakelen. Met deze versie kan de bestuurder ook van de welbekende “shift-paddles” gebruik maken. Ook de prestatie gaan er met deze versnellingsbak op vooruit: de Carrera coupé haalt met deze versnellingsbak de 0 tot 100 km/u in 4,5 seconden, dat zijn er 0,2 minder dan een model met een klassieke en handgeschakelde versnellingsbak. Wie nog meer wil kan opteren voor het Sport Chrono Plus pack, bestaande uit een “launch control” voor gecontroleerde demarrages dat de sprint van 0 tot 100 km/u tot 4,3 seconden kan doen dalen!
Op esthetisch vlak is de nieuwe 911 herkenbaar aan de LED’s aan de koplampen en de nieuwe achterlichten. De koplampen zijn vanaf nu standaard van het bi-xenon type. De basisprijs voor een Carrera bedraagt 85,668 € en 96,800 € voor de “S” versie. Als U met de haren in de wind van de flat-six wil genieten moet U er 11,132 € extra voor neertellen.