Elke motorrijder herinnert zich vast en zeker de ongelofelijke VMAX, die in 1985 tevoorschijn kwam. Met zijn enorme V4 viertaktmotor en 4 kleppen 2 ACT, werd deze «muscle bike» met radicale stijl vlug een cultusmotor. Het (wereldse!) succes zakte op geen enkel moment gedurende bijna twintig jaar, en de verdwijning van deze motor stelde er meer dan één teleur! Yamaha heeft hen aangehoord en stelt op enkele salons prototypes voor waarvan de inspiratie geen twijfel lijdt. Herinnert u het laatste salon van Brussel! Vandaag hangt de VMAX 2009 aan de grote klok en steelt ongetwijfeld zijn naam niet!
Stevige argumenten
De recepten die in 1985 van kracht waren, werden geactualiseerd en zijn dus op deze splinternieuwe motor aanwezig: niets werd hem geweigerd. Het ontwikkelingsteam kreeg inderdaad een volledige nieuwe krachtige V4 motor van 1679cc voorzien van de G.E.N.I.C.H.* & YCC-I et YCC-T**technologie. Hij wordt eveneens omgeven van een nieuw aluminium «Diamant» frame. Hierbij voegt men een sterke design aan toe, die niemand onverschillig zal laten, en die beter omschreven wordt als «maximale motor, minimale carrosserie ».
*G.E.N.I.C.H. [Djénik] = «Genesis in Electronic engineering aimed at New Innovative Control technology based on Human sensibilities »
** YCC-I - Yamaha Chip Controlled Intake // YCC-T - Yamaha Chip Controlled Throttle
Motor
De nieuwe VMAX wordt voorzien van een nieuwe watergekoelde V4 motor van 65°, 2 ACT, 1679 cc. Deze indrukwekkende motor ontwikkelt 147,2 kW (200pk) aan 9.000 rpm, alsook een buitenmatig koppel van 166,8 Nm (17.0 kg-m) aan 6.500 rpm. Enorm veel werk werd op het ontwerp van deze blok verricht om hem zo compact mogelijk te maken. Resultaat: hij is 27mm korter en smaller en amper 6,5 mm hoger dan de vorige blok.
Chassis
De grote evolutie ligt echter qua chassis met een nieuw aluminium frame. Het "Diamant" frame van de VMAX is samengesteld uit een uiterst sterke structuur maar dan héél licht. De V4 motor treedt op als onbuigzaam element voor het geheel. Met zijn massieve tubes (52mm!) biedt de vork ongetwijfeld een uitstekende strakheid en verduurt zonder slag noch stoot het remmen via de Wave schijven van 320 mm diameter met radicale beugels. Het ABS is natuurlijk ook aanwezig. Verbazend zijn de afmetingen van de wielen: 18 inch zowel vooraan als achteraan, met een 120/70-R18 vooraan en een enorme 200/50-R18 achteraan. Het centreren van de massa was één van de hoofddoelen van het ontwerpteam van de VMAX. Resultaat, het reservoir van 15 liters vindt plaats onder het zadel.
Online
Yamaha ontwierp eveneens een volledige gamma accessoires voor de nieuwe VMAX, alsook een exclusief aanbod qua kledij. De Yamaha fabriek in Japan zal de nieuwe VMAX produceren volgens een beperkt jaarlijks productiekalender, om zo de ganse wereld te kunnen beleveren. Aangezien er in Europa een sterke vraag zal zijn, heeft Yamaha Motor Europe het lang verwachte online reserveringssysteem voor deze motor op gang gezet. Dit systeem werkt als volgt: de eerste online, de eerste bediend! Alle nuttige info vindt u terug op de site new-VMAX.com. U kunt hier de kleur kiezen, zolang het maar zwart is... Nu verwacht men enkel nog de prijs van deze dragster, hopend dat ons hartritme hierdoor niet op hol slaat...