De Italiaanse constructeur staat nu al een aantal jaren in het rood. Het werd dus hoogtijd om in een nieuw product te investeren voor een breder publiek. De Delta is daar het antwoord op geworden. Lancia doet dus een oude benaming heropleven, een benaming met een lange geschiedenis. De nieuwe Delta moet de strijd aangaan met de VW Golf, Peugeot 308, … en andere modellen uit dit segment. Voor dit segment heeft de nieuwe Lancia in elk geval ruime afmetingen. Zijn lengte van
Elegante stijl
Elegant, maar niet zo sportief meer als de vorige Delta modellen. De nieuwe editie is geraffineerder en doet beroep op enkele high-tech uitrustingen zoals een reeks LED’s rond de koplampen. Om het model nog origineler te maken biedt Lancia de nieuwe Delta aan in een tweekleurig koetswerk.
Verfijnd interieur
Lancia heeft traditiegetrouw zijn interieur op een typisch zuiderse manier afgewerkt. De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit, zoals leder en Alcantara. Voor het dashboard heeft Lancia beroep gedaan op Benova, een soort imitatieleder. Echt leder voor het dashboard is ook verkrijgbaar, maar dan wel als optie.
De passagiers achterin worden ook vertroeteld met een verschuifbare achterbank dat ook nog eens in een hoek van 25° achterover geplaatst kan worden. De standaarduitrusting is zoals verwacht uitgebreid met de gebruikelijke gadgets zoals een Blue&Me systeem, Bluetooth connectie, USB poort, MP3 radio, Bose geluidsinstallatie, navigatiesysteem, …
Drie motoren om te beginnen … en enkele nieuwigheden later !
Bij de lancering van de nieuwe Lancia zullen er drie motoren beschikbaar zijn: de 1.4 Turbo Jet benzinemotoren van 120 of 150 pk en een 1.6 turbodiesel van 120 pk (Euro 5). De dieselmotor kan ook aan een gerobotiseerde versnellingsbak gekoppeld worden. Later komen er twee volledig nieuwe motorisaties bij, de eerste is een 2.0 Multijet van 165 pk en een 1.9 Twin Turbo Multijet van 190 pk. Later komt daar ook nog een 1.8 Di TurboJet van 200 pk bij.
Uitgebreid gamma elektronische hulpsystemen
Dit gamma begint met het Absolute Handling System, een systeem dat de stabiliteit van het voertuig beheert. Hiervoor maken ze gebruik van de hedendaagse systemen met daarbij, onder andere, het LTF (Linearization Torque Feedback) systeem, een systeem dat het gevoel en weerstand bij het bochtenwerk beïnvloedt, vooral bij hoge snelheid. Daarnaast maakt Lancia ook gebruik van het TTC (Torque Transfer Control) systeem, dit innoverend systeem optimaliseert het beschikbaar koppel bij het nemen van bochten en werkt het ondersturen tegen.
Lancia maakt ook gebruik van een elektronisch gestuurde ophanging (Reactive Suspension System) om op de juiste manier sportiviteit en dynamisme te vervoegen. Tot slot is de Delta ook nog uitgerust met een semiautomatisch parkeersysteem waarbij de bestuurder zich allen moet bezig houden met de rem en het gaspedaal, en het “Driving Advisor” systeem dat de bestuurder waarschuwt als hij zijn rijvak verlaat.
Meer dan 1000 combinaties
De Delta biedt meer dan 1000 combinaties aan door drie versies, vier zetelbedekkingen, 3 binnenkleuren, 4 lichtmetalen velgen, 12 koetswerkkleuren en 12 tweekleurige koetswerkcombinaties aan te bieden en te kruisen. Omdat aan al die mogelijkheden ook een prijskaartje hangt biedt Lancia ook verschillende financieringsmogelijkheden aan.