IK herriner mij de test van de 997 GT3 op het circuit van het Italiaanse Adria, in de buurt Verona. Toen de belgische invoerder mij een testrit aanbood tijdens de Porsche Days op Francorchamps heb ik dan ook geen seconde getwijfeld. Na zowat een half uurtje te hebben rondgereden met een Boxster, die dankzij zijn architectuur toelaat om bij het bochten werk zwaardere auto het vuur aan de schenen te leggen, was het de beurt aan een oranje GT3 RS. Deze RS is een variante van de legendarische Carrera RS 2.7 uit 1972, later was het de beurt aan de 964 RS in 1991 en de 997 GT3 RS gaat ook niet onopgemerkt voorbij. Buiten de opvallende oranje kleur (andere kleuren zijn mogelijk) valt deze GT3 RS vooral op door een duidelijk bredere achterkant (4.4 cm extra tegenover de GT3). Dit heeft niet alleen een esthetisch doel, maar heeft ook onvloed op de stabiliteit van de auto. Dieet Wat ook opvalt, naast de zwarte velgen, is de enorme en regelmbare spoiler achteraan die uit carbon is gemaakt. Die spoiler zorgt voor de nodige druk. Het gebruik van carbon maakt deel uit van een regelrechte jacht op overbodige kilos, en die jacht leverde resultaten op want de RS is zowat 20 kg lichter dan de GT3. Binnenin zitten twee sportzetels die ook al met carbon gemaakt zijn. De rolbeugel, ook al in oranje geverfd, is, op z’n minst uitgedrukt, indrukwekkend. De bestuurder, of eerder de piloot, beschikt over een zespunts veiligheidsgordel en de passagier moet aan de voeten plaats maken voor een enorme « racing » brandblusser. 310 km/u Bij het starten van de motor krijg je meteen de melodie van de motor te horen, als hij echt goed klinkt is moeilijk te zeggen door de helm die ik heb moeten opzetten. Wat wel duidelijk is, is dat het aan deze auto niet aan vermogen ontbreekt. Het maximaal vermogen van 415 pk ( meer dan 115 pk per liter inhoud !) is beschikbaar aan 7.600 tr/min. Wel is deze motor niet specifiek aan deze RS want hij werd overgenomen van de GT3. Het verschil zit hem in de afstelling van de versnellingsbak en de 20 kg minder, het resultaat is een sprint van 0 tot 100 km/u in 4.2 seconden (1 tiende sneller dan de GT3), van 0 tot 200 km/u gebeurt in 13.3 seconden en de topsnelheid ligt ergens rond de 310 km/u.