Je zou het op basis van deze eerste foto's niet meteen zeggen, maar Porsche heeft de 911 compleet vernieuwd. Je moet al een arendsoog hebben om het verschil met de vorige generatie te zien, maar in de 48 jaar dat de 911 al bestaat, is evolutie eerder dan revolutie altijd al het motto van Porsche geweest.

In detail

Een langere wielbasis, verminderde hoogte, velgen die tot 20 duim groot zijn: het zijn maar enkele aanpassingen die Porsche heeft doorgevoerd. Dat verandert de auto natuurlijk niet helemaal.

Vooraan moet je al een vergrootglas bovenhalen om het verschil te zien. De achterkant werd wel helemaal hertekend, met meer hoekige trekken, strakke lichtblokken en een scherpe breuk in de lijn onder de Porsche-letters. En dat is het zowat ... We vergeten alleen nog de bredere sporen.

Is de 911 conservatief? Ongetwijfeld, maar dat is net het recept van zijn succes. En zonder dat je het ziet, zet het nieuwe koetswerk uit aluminium en staal 45 kg minder op de weegschaal. 

Interieur: al eerder gezien

Porsche liet zich voor het interieurdesign inspireren door de Carrera GT. Eerlijk gezegd zien we vooral gelijkenissen met de berline Panamera. Gelukkig zijn de goede gewoontes niet veranderd, zoals de toerenteller in het midden van het gezichtsveld, de instrumenten met vijf ronde tellers (met een multifunctiescherm in hoge resolutie, want tijden veranderen) en de contactsleutel links van het stuur.

Twee varianten om te beginnen

Net als bij de vorige generatie stelt Porsche twee varianten voor van de traditionele 911: de Carrera en, voor meer sportiviteit, de Carrera S. We verwachten ook nog versies met vierwielaandrijving, een Targa, een Cabriolet, een Turbo, een GT3, een GT2 en ongetwijfeld nog meer afgeleiden, zoals we stilaan gewoon zijn van het huis uit Stuttgart. 

Gespierd en zuinig

De 911 Carrera krijgt een volledig nieuwe zescilinder boxermotor, met een cilinderinhoud die van 3,6 tot 3,4 liter werd teruggebracht. Het vermogen blijft 350 pk, meer dan genoeg om van 0 tot 100 km/u te accelereren in 4,6 seconden (4,4 in de stand Sport Plus) met de optionele PDK-zevenversnellingsbak (automaat met dubbele koppeling).

Is dat voor jou nog niet snel genoeg? Haspel je liever het spurtje af in 4,1 seconden? Kies dan voor de Carrera S, voorzien van een  3,8 liter zescilinder boxer (wat anders?) met 400 pk, Sport Chrono-pakket en PDK-automaat.

Tegenwoordig moeten zelfs sportievelingen zuinig omspringen met brandstof. De 911 vormt daar geen uitzondering op. Hij geeft zelfs het goede voorbeeld: 8,2 l/100 km voor de Carrera en 8,7 l/100 km voor de Carrera S. Dat resulteert in een CO2-uitstoot van respectievelijk 194 en 205 g/km. Knap werk! Porsche heeft heel wat inspanningen geleverd op dit vlak en rust de 911 uit met een start-stopfunctie, elektrische remenergierecuperatie en een elektrische stuurbekrachtiging.

Voor de transmissie is er keuze tussen de optionele PDK-automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen en een volledig nieuwe manuele versnellingsbak. Die is trouwens revolutionair, want hij telt zeven verzetten.

Stabiel

Door hun bouw als een rugzak kregen de 911's een kwalijke reputatie inzake stabiliteit. Porsche heeft dat rechtgezet en verbeterd met deze nieuwe generatie, die op bredere sporen staat en een nieuwe achtertrein en elektromechanische stuurinrichting kreeg.

Porsche biedt standaard (of in optie, nog een traditie van het merk) tal van regelsystemen aan die "de rijdynamiek nog verder verhogen". Indrukwekkende woorden, die vooral slaan op het actieve stabilisatiesysteem PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control), dat de wielen op de weg moet houden bij alle snelheden.