François Piette

10 SEP 2013

Porsche 918 Spyder: definitieve versie

Eindelijk! Na een ongelooflijk aantal teasers en vermomde prototypes, licht Porsche het doek van de definitieve versie van zijn nieuwe hybride supercar, de 918 Spyder.

Moderne stijl

Vooraan lijkt de 918 Spyder ingetogen, met een neus die aanleunt bij de Boxster. Duidelijke familietrekjes dus … De achterkant laat echter geen enkele twijfel over de prestaties van deze bolide: de uitlaten lopen tot achter de hoofdsteunen, door de kap kun je de motor aanschouwen, de achtervleugel springt in het oog, … Kortom, een sportwagen met allures. En die geen schrik heeft om zijn remzadels in fluogeel te spuiten. Die opmerkelijke kleur keert ook terug in het interieur.   

Sterke V8

Terwijl turbomotoren in de mode zijn, gebruikt Porsche een atmosferische verbrandingsmotor: een 4.6 V8 die meer dan 600 pk levert bij een toerental boven 9.000 tr/min. De elektromotoren zijn sterker dan bij de concurrentie: 115 kW voor het blok achterin en 95 kW voor de motor die de voorwielen aandrijft. De combinatie levert in totaal meer dan 880 pk.

Verbruik

Tijden veranderen. Supercar of niet, de 918 Spyder doet een inspanning om weinig te verbruiken. De lithium-ionbatterijen laten toe om dertig kilometer te rijden in elektrische modus met een maximumsnelheid van 150 km/u. Porsche kondigt een verbruik van 3 l/100 km aan.

Verbluffende prestaties

Porsche belooft dat knaltijden mogelijk zijn dankzij het perfecte evenwicht en het lage zwaartepunt van de 918 Spyder. Het bewijs: een prototype deed 7 minuten en 14 seconden over een rondje op de Nordschleife van de Nürburgring, één van de beste tijden die een ‘seriewagen’ daar ooit heeft neergezet. De beperkte gewicht (1.640 kg) zorgt voor een explosief resultaat.

Vijf rijmodi

De standaardmodus heet E-Mode en gebruikt de benzinemotor zo min mogelijk. De modus Hybrid combineert alle motoren (benzine en elektrisch) voor een beperkt brandstofverbruik. Het comfort gaat hier boven alles. In de stand Sport Hybrid gaat het er sportiever aan toe en draait de verbrandingsmotor voortdurend.

Voor fijnproevers is er de Race Hybrid: de V8 herlaadt de batterijen en de elektromotoren geven maximale steun. Tot slot, voor de diehardbestuurders, is er de functie hot lap om de laatste reserves uit de motoren en de batterijen te putten. Ideaal voor enkele snelle kwalificatierondjes.

Rest nog de prijs: meer dan 750.000 euro. Een koopje in vergelijking met de LaFerrari en de McLaren P1, die verkocht worden voor meer dan een miljoen euro.

Advertentie
Advertentie
Advertentie