Alles begon 60 jaar geleden, op 8 juni 1948 om precies te zijn. Op die dag kreeg de eerste Porsche, een prototype van de 356, zijn grijze kaart. Omdat Ferry Porsche zijn droomwagen niet op de markt kon vinden besliste hij om er zelf een te bouwen. Het hele verhaal heeft een obscuur tintje omdat hij de Kever als basis gebruikte, die kever werd door vader Ferdinand Porsche ontwikkeld in opdracht van Hitler … Ferry kwam met een lager model en zwaardere motor achterin dan de populaire Kever op de markt. Een recept dat 60 jaar later nog altijd van toepassing is.
De viercilinder evolueerde zo fel tegenover die van de Kever dat er op het einde zo goed als geen vergelijking meer mogelijk was. Een versie met vier nokkenassen werd zelf op punt gesteld voor de Carrera versie. De 356 stond bekend als een uiterst lenige auto … voor wie er mee overweg kon! Om nog doeltreffender en radicaler te worden ontwikkelde Porsche de heel dure 550 Spyder. Die had een centraal geplaatste viercilinder van 1500 cm³ met vier nokkenassen. Zijn look was al even radicaal en was van geen enkel comfort voorzien. Spijtig genoeg werd dit model vooral bekend door het tragisch ongeval van James Dean, en niet door zijn prestaties in competitieverband …
Een ononderbroken succes, de 911
In 1963 was de 356 niet meer “in”. Zijn viercilinder, met om en bij de 90 pk voor de zwaarste modellen, kreeg het moeilijk tegenover de Italiaanse concurrentie. De ongelofelijke betrouwbaarheid van de motor had voor mooie resultaten gezorgd, maar het werd tijd om met een nieuwe lijn en techniek over de vloer te komen. Op het salon van Frankfurt maakte Porsche indruk met de 901. De 901 was uitgerust met een flat-six, ontwikkeld door Ferdinand Piëch. Peugeot had in die tijd al een patent om hun modellen een nummer met een nul in het midden te geven, vandaar de wijziging in de naam.
De 911 mocht vanaf dus rekenen op een flat-six van
De 911 is ongetwijfeld het model dat Porsche heeft toegelaten om vandaag nog als autobouwer te bestaan. Een huidige 911 blijft trouw aan zijn originele architectuur, maar de filosofie is wel degelijk veranderd. Hij is niet langer enkel bedoeld om sportieve resultaten neer te kunnen zetten. Zijn comfort is er enorm op vooruit gegaan en gemakkelijker te besturen. Om een originele 911 optimaal uit te kunnen buiten was een ervaren piloot nodig, met de huidige 997 is het een “makkie”. De elektronische bijstandsystemen zijn daar zeker niet vreemd aan, maar de huidige filosofie berust meer op een GT aanpak dan pure sportiviteit. Wel blijven er in het gamma nog enkele resten van die sportieve aanpak zoals de GT2 en GT3, afstammelingen van de Carrera RS uit de jaren ’70…
Elke generatie heeft zijn eigen charmes. Zo was er de eerste 911 met fijne bumpers in chroom en onvergelijkbaar geluid van hun flat-six, dan was er de Carrera
De motor voorin
Toen Porsche aan het stopzetten van de 911 dacht werd het accent op gemakkelijker en sportievere modellen gelegd. Uiteraard hoeft de 928 met zijn V8 voor niemand onder te doen, een ware GT en asfaltvreter, maar dat mag ook gezegd worden van de 924/944/968. Die drie modellen waren, ondanks hun viercilinders, voorbeelden voor homogeniteit en doeltreffendheid, en zo goed als uniek in hun segment.
Vandaag
Cayman, Boxster, 911, Cayenne eweldra de Panamera … Porsche blijft hun gamma uitbreiden, net zoals de winst van het bedrijf. Porsche gaat trouwens voor 50% eigenaar worden van Volkswagen, wat mooie toekomstperspectieven bied. Het huidig klimaat is niet echt sportwagenvriendelijk, maar Porsche is er al in geslaagd om de CO2 uitstoot van zijn productiemodellen met 1.7 % te verminderen. En dat is nog maar een begin, Porsche heeft als doel om tegen 2012 het verbruik met 20% te doen dalen dankzij nieuwe technologieën en hybride oplossingen zoals voor de Cayenne en Panamera.