20191205122615macan.jpg

We weten al dat de volgende Porsche Macan een puur elektrische auto wordt. Nu leren we via een persbericht ook dat hij voor andere techniek kiest dan de Taycan, want hij krijgt één elektromotor per wiel. Dat betekent dat de koppelontwikkeling nog veel verfijnder per wiel kan worden gedoseerd, waardoor de trekkracht en de grip een ongezien niveau zouden bereiken. Het afstellen van de nieuwe Macan heeft niet langer te maken met het ijken van (sper)differentiëlen, maar wordt een puur elektronische kwestie. Porsche spreekt zelf van “een technologie die tot op heden enkel is toegepast in de Mars Rover” en heeft er duidelijk zin in. “Het is bijna alsof je een apart gaspedaal voor elk wiel hebt”, zegt ingenieur Ulf Hintze. “Een elektrische vierwielaandrijving heeft een fundamenteel voordeel tegenover een benzine- of een dieselwagen. […] Een centraal differentieel [in een klassieke auto] werkt vrij sloom, maar in een elektrisch model kunnen we elke milliseconde reageren op de omstandigheden”. En de software voor de controle over de vier motoren wordt volledig intern ontwikkeld bij Porsche. Het lijkt erop dat de Jaguar I-Pace, Mercedes EQC en Tesla Model Y een rivaal van formaat mogen verwachten…

20191205122615porschemacan.jpg