Aan sportieve ambities geen gebrek: de Cayenne E-Hybrid maakt gebruik van een techniek die het ontwikkelde in de 918 Spyder. Die techniek zorgt ervoor dat de elektromotor in alle rijmodi alert blijft. Op die manier kan je steeds gebruik maken van het maximumkoppel.
Krachtiger dan vroeger
Dat is trouwens niet weinig: de E-Hybrid produceert 700 Nm en combineert de 340 pk sterke 3.0 V6 turbobenzine uit de basis-Cayenne met een 136 pk sterke elektromotor. Een krachtigere elektrische aandrijving dan zijn voorganger dus.
Tel dat op bij de grotere, 14,1 kWh sterke batterij en je krijgt een volledig elektrisch rijbereik van 44 kilometer. Aan een klassiek huis-, tuin- en keukenstopcontact laad je dat batterijpack terug op in iets minder dan acht uur. Snelladen verkort de tijd tot een dikke twee uur.
Atletische kolos
De prestaties nog tot slot? Een Tiptronic-achttrapsautomaat en vierwielaandrijving zorgen ervoor dat de Cayenne E-Hybrid in 5 seconden naar 100 km/u sprint en doorgaat tot 253 km/u. De PASM-adaptieve dempers en de PDCC-koetswerkstabilisatie houden deze 2,3 ton zware kolos onder controle.
Prijs
Porsche geeft een gemiddeld verbruik op van 3,2 l/100 km volgens de oude NEDC-cyclus en een CO2-uitstoot van 72 g/km. De nieuwprijs bedraagt bij ons € 93.024,80.