Met een steeds duurder wordende brandstofprijs en striktere normen beginnen meer en meer merken oplossingen aan te bieden om die beperkingen tegen te gaan. De hybride voorstellen hebben dus als logisch gevolg de wind in de rug! In samenwerking met zijn partners VW en Audi werkt Porsche nu ook aan een beduidende beperking van het verbruik. Alles behalve een nieuw fenomeen voor Porsche. De eerste hybride auto dat Ferdinand Porsche op punt stelde was in 1899. Het was de Lohner-Porsche, een combinatie van een verbrandingsmotor en een elektrische motor. De energie werd ook al opgeslagen. Een viercilindermotor van 15 pk was rechtsreeks aan een dynamo van 80 V gekoppeld. Die generator stond in voor de directe aandrijving van de voorwielen, rechtsreeks of met behulp van de batterij. In ons artikel waar Porsche een delegatie van Greenpeace heeft ontvangen hadden we het er al over. Het Duitse merk heeft de laatste jaren heel wat geïnvesteerd om de uitstoot van schadelijke stoffen in toom te houden met veelbelovende resultaten als gevolg! Tegen 2010 zal Porsche een hybride versie van de Cayenne en de Panamera Gran Turismo op de markt brengen. De voordelen van de hybride technologie is vooral duidelijk merkbaar in het stadsverkeer. Daar waren veel gestopt en vertrokken wordt en waar het brandstofverbruik tot 25% voor zijn rekening neemt. In plaats van te kiezen voor een klassieke hybride combinatie, combinaties waarmee het vermogen op verschillende manieren wordt opgewekt en verdeelt, gaat Porsche voor een gloednieuw principe en kiest voor een parallel systeem. Deze keuze heeft geen negatieve invloed op de kofferinhoud en een integrale transmissie blijft mogelijk. Het andere voordeel van dit systeem blijkt een nog lager brandstofverbruik te zijn, zowal in als buiten het stadsverkeer tegenover de “klassieke” oplossingen. Porsche laat weten dat het mogelijk zal zijn om enkel met behulp van de elektrische motor 120 km/u te kunnen halen. Tegenover de gewone Cayenne komt er wel zowat 51 pk bij (38 kW). De prestaties zouden dus nog beter moeten worden, ook al weegt hij zo’n 150 kilo zwaarder. Voor de Hybride Cayenne komt de batterij terecht in het compartiment van het reservewiel. Het is een batterij van het NiMH type, 100% recycleerbaar, weegt maar 69 kilo, wekt een vermogen op van 38 kW en zou een levensduur van 10 jaar moeten hebben. Zoals bij andere hybride auto’s wordt de energie die vrijkomt bij het remmen opgeslagen wat het verbruik ook positief beïnvloed. De Hybride Cayenne legt een nu een gemiddeld verbruik voor van 9.8 liter voor 100 km volgens de nieuwe Europese metingen. Maar Porsche wil nog verder gaan en zo onder de 9 liter duiken!