Nadat Porsche een teaser heeft geplaatst op hun website, waarop we met moeite konden uitmaken hoe de nieuwe Cayenne er zou uitzien, laat de Duitse constructeur nu eindelijk weten en zien wat we van de nieuwe Cayenne mogen verwachten. Esthetisch gezien is het een voorzichtige evolutie. Zoals geweten, zijn de Duitse designers eerder fan van evoluties dan revoluties. De Boxster, type 987 en de 911 type 997 zijn daar het perfecte voorbeeld van. Nog steeds dezelfde lijn dus, maar met een agressiever voorsteven, dankzij meer uitgetrokken koplampen en enkele andere details, zoals de achterlichten en achterbumper. Ten opzichte van zijn voorloper zijn er maar weinig veranderingen op esthetisch vlak, wat de motorisaties betreft is dat heel wat anders, met motoren met directe inspuiting. Deze evolutie zou moeten toelaten om de Cayenne, volgens Porsche, tot 15% minder te laten verbruiken. De Cayenne zal nog altijd beschikbaar zijn met drie motoren. De basisversie, simpelweg Cayenne genaamd, wordt uitgerust met een V6 van 3.6 L (zoals de Touareg), 290 pk en 385 Nm koppel, of 40 pk en 75 Nm meer. De prestatie zouden hierdoor gevoelig moeten verbeteren, want Porsche kondigt een sprint van 0 tot 100 km/u aan in 8.1 seconden (één seconde beter dan vroeger), en 13 km/u meer in topsnelheid (227 km/u). De Cayenne S krijgt nog steeds een V8, maar nu met een cilinderinhoud van 4.8 liter (tegenover 4.5 vroeger), waarschijnlijk een beslissing die genomen werd met de BMW X5 4.8is in het achterhoofd. Het vermogen doet een sprong vooruit van 45 pk om op 385 pk uit te komen, het koppel loopt op tot 500 Nm (80 meer). Bij het optrekken van 0 tot 100 km/u wint deze versie slechts twee tienden (6.6 seconden) ten opzichte van het vorige model, wat de topsnelheid betreft is hij nu 10 km/u sneller en haalt de 252 km/u. Tot slot, de krachtige Cayenne Turbo. Die komt nu uit op 500 pk en 700 Nm koppel (50 pk en 80 Nm beter dan het huidige model). Dat moet meer dan genoeg zijn om dat zware marktkraam voort te trekken. De prestaties komen overeen met een regelrechte sportwagen: 0 tot 100 km/u gebeurt in 5.1 seconden, de topsnelheid komt uit op…275 km/u! Het vermogen wordt nog steeds op de vier wielen overgebracht, met een 62:38 verhouding, ten voordele van de achteras. Deze waarden kunnen volledig aangepast worden, afhangend van het wegdek en grip. De Cayenne Turbo wordt standaard uitgerust met de PASM en PDCC. Achter deze afkortingen schuilt een pneumatische ophanging. Zowel de PASM en de PDCC zijn in optie beschikbaar op de Cayenne en Cayenne S. De PSM wordt op zijn beurt standaard geleverd op alle versies. De prijzen voor de Cayenne, zonder taksen en btw, bij ons komen uit op 43.300 € voor de Cayenne, 55.800 € voor de Cayenne S, en 91.100 € voor de Cayenne Turbo. Vanaf 24 februari 2007 staan de nieuwe modellen bij de dealer.