555 pk in de BMW X5 M, 525 pk in de Mercedes ML63 AMG: Porsche had met de Cayenne een kleine achterstand goed te maken op enkele rivalen. Het antwoord heet Cayenne Turbo S.

De huidige Cayenne Turbo levert al 500 pk en een koppel van 700 Nm, maar deze nieuwe S-versie doet daar nog 50 pk en 50 Nm bij. Het resultaat zijn nog snellere acceleraties en een hogere topsnelheid: een spurt van 0 tot 100 km/u in 4,5 seconden (-0,2 seconde) en een maximum van 283 km/u (+5 km/u).

Kortom, een sportwagen die eruitziet als een SUV.  Omdat beide types eigenlijk tegenstrijdig zijn, rust Porsche de Cayenne Turbo S uit met een heleboel regelsystemen: luchtvering met actieve schokdempers, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) dat voorkomt dat de auto schommelt in bochten, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) dat de aandrijfkracht variabel over de achterwielen verdeelt, …

Aan de buitenkant herken je de Turbo S aan de zwarte hoogglanslak op het luchtinlaatrooster, de behuizing van de koplampen en de onderkant van de zijspiegelkappen. Ook de binnenzijde van de 21-duimswielen (911 Turbo II gedoopt) met gekleurd Porsche-embleem is in glanzend zwart afgewerkt. In het interieur zijn er nieuwe tweekleurige lederen bekledingen (zwart/carrerarood en zwart/luxorbeige).

De Cayenne Turbo S kost 155.485 euro. Een 'meevaller' is dat de V8-motor niet meer verbruikt dan in de gewone Turbo, namelijk 11,5 l/100 km.