De Toyota ProAce is het eerste resultaat van de nieuwe samenwerking tussen Toyota en PSA, die nog maar in juli werd aangekondigd. Op een snelle en eenvoudige manier breidt Toyota zijn gamma uit met deze middelgrote bestelwagen.
Toyota en PSA (Peugeot-Citroën) laten er geen gras over groeien. In juli tekenden ze een akkoord: PSA zou bestelwagens leveren aan Toyota, dat op zijn beurt mee investeert in de volgende generatie van deze nutsvoertuigen. Een samenwerking die financieel interessant is voor de noodlijdende Franse groep en commercieel wellicht een goede zet van de Japanners.
Al in het eerste kwartaal van 2013 start de verkoop van de Toyota ProAce, een directe afgeleide van de huidige Peugeot Expert, Citroën Jumpy en Fiat Scudo. In het persbericht wordt overigens met geen woord gerept over dit trio of over de samenwerking met PSA, maar de gelijkenis is frappant. Alleen door het radiatorrooster en de logo’s verschilt de ProAce.
Onder de motorkap liggen de bekende 1.6 (90 pk) en 2.0 dieselmotoren (128 pk en 163 pk). Er is keuze tussen twee lengtes en twee hoogtes, waardoor het laadvolume varieert van vijf tot zeven kubieke meter. De ProAce is beschikbaar als gesloten bestelwagen, bestelbus met ruiten en bestelwagen met uitsluitend de cabine (Crew Cab). De eerste leveringen zijn gepland voor het tweede kwartaal van 2013.