Specifiek
Zoals gewoonlijk rust Subaru deze XV uit met permanente vierwielaandrijving, standaard zelfs. Een verschil met de concurrentie, die er vaak wel stoer uitziet maar zich tevreden moet stellen met twee aangedreven wielen om de aankoopprijs en de CO2-uitstoot te drukken. Kortom, deze XV is geen namaak-SUV maar een echte avonturier die zijn plan trekt in de modder. Nog een originele techniek: de boxermotor met cilinders die twee aan twee tegenover elkaar liggen om het zwaartepunt te verlagen.
Elegant
We moeten toegeven dat Subaru nooit getuigde van veel originaliteit in de vormgeving van zijn auto’s. Subaru’s zijn technisch verfijnd maar vaak achterhaald qua stijl. Het zijn auto’s voor de liefhebber. De XV is wellicht niet de origineelste of modernste SUV op het vlak van de stijl, maar hij heeft een sobere elegantie met een dynamisch tintje. Houd je van opvallende bolides, bestel hem dan in het oranje.
Kwaliteitsindruk
Subaru’s die binnenin even vrolijk zijn als een regenachtige dag in een fabriek van conservenblikken behoren bijna tot het verleden. De materialen ogen goed en precies op maat, maar het geheel mist nog een sprankeltje fantasie. Auto’s van Subaru zijn ernstig. De rijpositie is aangenaam en talrijke opbergvakken vervolledigen de bevredigende kofferruimte. Het probleem is het infotainmentsysteem, dat de navigatie, boordcomputer en audio omvat. Het werkt even intuïtief als het controlepaneel van een Boeing 747.
Diesel- of benzinemotor
Volgens Subaru zijn benzinemotoren weer in. Een mooie gelegenheid om de tweeliter benzine met 150 pk te testen, gekoppeld aan de CVT-automaat. Een middelmatige ervaring, door het gaspedaal dat snel reageert, de huilende motor bij acceleraties en de weinig dynamische algemene indruk. Het verbruik blijft onder 8 l/100 km.
Uiteindelijk is de boxerdiesel de betere keuze. Hij heeft 150 pk en vooral een dikker koppel van 360 Nm. Dit pareltje is soepel, gewillig vanaf de laagste toeren en nerveus hogerop in de toeren. Hij verbruikt niet te veel (6,8 l/100 km volgens onze metingen) en klinkt relatief aangenaam. Het enige verwijt is voor de manuele zesversnellingsbak: traag en hakerig.
Kleeft aan de weg
De Subaru XV smaakt nog het best op een dynamische manier. Hij is geweldig goed opgehangen en verslindt bochten met een ontwapenend gemak, zonder rolneigingen en met goede filtering van sporen. Dankzij de precieze besturing kun je de neus tot op de millimeter precies richten, terwijl de achtertrein zachtjes uitbreekt zodra je je voet van het gaspedaal licht. Verbluffend én veilig, dankzij de permanente vierwielaandrijving die altijd grip en doeltreffendheid verzekert.
En het comfort?
Zo’n dynamische SUV staat uiteraard op een iets straffere ophanging. Dat voel je onderin de rug, maar het wordt nooit ondraaglijk of onaangenaam. De XV voelt wat ‘Duits’ en kleeft aan de weg. De passagiers zullen misschien minder tevreden zijn, want de zetels steunen niet optimaal. De geluiddemping van de motor krijgt wel goede punten, maar rolgeluiden worden minder goed gedempt.
Prijzen
Zoals vaak bij Japanse merken valt de uitrustingspolitiek samen te vatten in enkele afwerkingsniveaus (vier in dit geval) en een handvol opties. Moeilijk dus om een model samen te stellen dat helemaal aan jouw wensen voldoet, waardoor je vaak je toevlucht moet zoeken tot een hoger uitrustingsniveau om over het gewilde snufje te beschikken. De prijzen beginnen bij 25.990 euro voor de diesel (tot 33.390 euro) en 21.490 euro voor de 1.6 benzine (tot 33.090 euro voor de 2.0 benzine met automaat in Executive-versie).
Minpunten van de diesel zijn het hoge vermogen (150 pk) en de CO2-uitstoot, die met 146 g/km net boven 145 g uitkomt, waardoor hij voor bedrijven maar 70 in plaats van 75 procent fiscaal aftrekbaar is.