Dat verklaart de opwinding en het enthousiasme van de Volkswagen-medewerkers bij de presentatie van hun nieuwste creatie op Sardinië, ondanks de regen en de duistere hemel tijdens de eerste testdag. Onder een vertrouwd kleedje (een Golf blijft een Golf en moet zelfs voor autoleken meteen herkenbaar zijn), biedt de nieuwe ‘wagen van het volk’ een hoogwaardige uitrusting en afwerking. Het ‘premiumgevoel’ krijg je al als je de proporties bekijkt. De nieuwe Golf werd gebouwd op het revolutionaire, transversale MQB-platform waarvan ongeveer zestig modellen afgeleid worden. De proporties van de auto flatteren meer dan vroeger. Hij is 56 mm langer, de wielbasis werd 59 mm verlengd, de vooras ligt 43 mm meer naar voren, het koetswerk is 28 mm lager en 13 mm breder en de spoorbreedte voor en achter nam toe.
Een Golf blijft een Golf
De nieuwe proporties geven de Golf 7 een sportiever en steviger silhouet en maken meer ruimte vrij. Tegelijk respecteren ze het bekende Golf-DNA, zoals de uitgesproken wielkasten, de horizontale neus of de dikke C-stijl. De marketingmensen zijn vol lof over het werk van de ontwerpers en spreken met een ontwapenend enthousiasme over … de vorm van de tankklep. Je gelooft niet, beste lezer, wat we soms te horen krijgen tijdens een perspresentatie.
Opnieuw ernstig nu. De Golf heeft een nette, verzorgde en perfect gladde lijn die eigen is aan het model, waardoor eigenaars van oude Golfs zich niet verloren voelen bij elke modelwissel. Een kwaliteit voor sommigen, een zwak punt voor anderen maar een berekende zet op lange termijn, wat voor een deel het succes van de Golf verklaart.
Premiumafwerking
Het predicaat ‘premium’ komt pas helemaal tot zijn recht in het interieur. Dat is verzorgd en doet een beroep op kwaliteitsvolle materialen. De bekledingen en bedieningsknoppen voelen beter aan dan gemiddeld. De centrale console is voortaan lichtjes naar de bestuurder gericht en omvat een aanraakscherm met een diameter van vijf tot acht duim, naargelang de versie. Ons testmodel was uitgerust met het grootste scherm, dat goed afleesbaar en intuïtief is. Het heeft zelfs een nabijheidssensor, waardoor het menu tevoorschijn komt als je vingers naderen. Onder het scherm staat de bediening van de klimaatregeling en daaronder een opbergvak met multimediaverbindingen, ideaal voor een smartphone of MP3-speler.
Comfortabel
Nog een woordje uitleg over de zetels. Volkswagen kondigt trots aan dat de ergonomische kwaliteiten van de zetels een AGR-certificaat dragen, het label van een Duitse vereniging voor de gezondheid van de rug. We kunnen bevestigen dat het label niet misbruikt wordt: uw dienaar heeft sinds een maand een rugpijn waar osteopaten rijk van worden en ziet verschrikkelijk af in bepaalde auto’s, maar zit prima in de zetels van de nieuwe Golf.
We treden niet in detail over alle comfort- en veiligheidsuitrusting die beschikbaar is op de Golf 7, daarover schreven we al na de presentatie in Berlijn. Voor we het weggedrag bespreken, dat gunstig beïnvloed wordt door de nieuwe proporties, merken we nog op dat de Golf ondanks de rijkere uitrusting een honderdtal kilogram lichter werd. Volkswagen gebruikte geen uitzonderlijk dure materialen, maar staal met een zeer hoge elasticiteitslimiet en een verschillende dikte binnen hetzelfde onderdeel, in functie van de beperkingen.
TSI
We namen eerst het stuur van de TSI 140 met DSG-automaat met zeven versnellingen. Een eerste reden tot tevredenheid is de verzorgde geluiddemping, die zowel mechanische- als rijgeluiden goed filtert. De kwaliteit van de afwerking beperkt ook storende geluiden. Knap werk! De bochtige wegen van Sardinië vormen voor de Golf het ideale decor om zijn onverstoorbare evenwicht te demonstreren. We beschikten natuurlijk over de topmodellen met een geavanceerde multilinkachteras en de optionele gestuurde ophanging, terwijl de modellen met minder dan 120 pk zich tevreden moeten stellen met een vereenvoudigde achteras. De Golf rijdt precies en snijdt zonder twijfelen bochten aan. De gestuurde ophanging beheerst perfect de beweging van het koetswerk en bewaart het comfort, dat nog versterkt wordt door de uitstekende zetels.
Premiumtechnologie
We spelen met de verschillende rijmodi, van ‘Eco’, dat de auto met DSG in vrijloop zet als je je voet van het gaspedaal licht , tot ‘Comfort’ of ‘Sport’. Elke modus beïnvloedt de ophanging, de besturing, de reactie van het gaspedaal en het beheer van de gerobotiseerde versnellingsbak. Met de modus ‘Individual’ kun je zelfs een persoonlijk profiel instellen en bijvoorbeeld de voorkeur geven aan een sportief onderstel en een ecologische motor.
Alleen het kunstmatige stuurgevoel laat ons een beetje op onze honger zitten. Misschien is het te wijten aan de tussenkomst van de Lane Assist, die ingrijpt op het stuur en actief het traject corrigeert? Ideaal op de autosnelweg, maar niet aangepast aan de bochtige en slechte wegen waar wij op reden. We bespraken het ’s avonds met de ingenieurs en zij raadden ons aan het systeem de volgende dag uit te schakelen.
De TSI 140 pk, die twee cilinders uitschakelt bij lage belasting, legt een mooie uitstoot van 109 g CO2/km en een verbruik van 4,7 l/100 km voor, met een topsnelheid van 212 km/u. Hij is zeer aangenaam in gebruik en zal menigeen zin doen krijgen om over te schakelen op benzine. Hij is lichter, stiller, levendig en (dankzij drukvoeding) krachtig. De TSI maakt van de Golf een leuke auto om mee te rijden.
TDI
De volgende dag, onder een meer heldere hemel, is het de beurt aan de TDI 150 pk, met deze keer een handgeschakelde zesversnellingsbak. We vertrekken met een stevig tempo, kiezen voor de sportmodus en schakelen de Lane Assist uit. De feedback van het stuurwiel overtuigt veel meer en heeft niets meer te zien met wat we gisteren ervoeren. De TDI is zeer gewillig en herneemt uitstekend, zonder te sterk door te dringen in het interieur. Veelrijders worden niet gestraft. Andere bestuurders moeten hun rekenmachine bovenhalen, want ook de TSI 140 pk legt sterke argumenten op tafel. Voorzichtigheid is altijd troef, want de Golf gomt de snelheidsbeleving weg en je beseft niet goed meer wat er in de buitenwereld gebeurt.