Na de nieuwe Boxster op het salon van Genève begin dit jaar is het de beurt aan de Cayman. Hij is nog sportiever, weegt minder, heeft meer pk’s en drinkt minder dan vroeger. Klinkt bijna perfect.
Hetzelfde, maar anders
Op het eerste gezicht is er niet veel veranderd. Nochtans is alles veranderd en dat wordt duidelijk als je de auto van naderbij bekijkt. Hij sportiever dan ooit en veel mannelijker dankzij de kortere koetswerkoverhangen en langere wielbasis. De Cayman is altijd al onze chouchou geweest bij Vroom. Goed mogelijk dat deze nieuwkomer dat blijft.
Lichter en krachtiger
De Cayman verloor bijna dertig kilogram maar won aan dynamiek (voor zover dat nog mogelijk was) en vermogen. Hij scoort beter dan de Boxster: de vermogens liggen 10 pk hoger in de Cayman en de Cayman S. De vlakke 2.7 zescilinder ontwikkelt nu 275 pk in de basisversie en 325 pk in de S, met een cilinderinhoud van 3,4 liter.
Cijfers spreken voor zich
Laten we beginnen met de ronduit schitterende prestaties: een top van 266 tot 283 km/u en een 0 tot 100 km/u in 4,7 seconden voor de Cayman S. Het verbruik varieert van 7,7 tot 8,8 l/100 km, naargelang de versie en de gekozen versnellingsbak. Porsche biedt een handgeschakelde zesbak en een optionele PDK (automaat met dubbele koppeling) met zeven versnellingen die nog minder verbruikt.
Betere uitrusting
De Cayman wordt ook wat chiquer, met een actieve snelheidsregelaar als optie die de snelheid van de auto afstemt op de voorligger. Andere nieuwigheden zijn het vergrendelings- en vertreksysteem zonder sleutel (Entry & Drive) en de Burmester-geluidsinstallatie voor wie het gezang van de zes cilinders nog niet genoeg vindt.