Bij Porsche onthult het logo welk vlees je in de kuip hebt. Zo staat S voor meer dynamisme en R voor radicaal sportief. Meer vermogen en minder gewicht, kortom: het ideale recept voor explosieve chrono’s.
Kort gezegd
Verwacht je niet aan een paar dikke turbo’s, de motor werd alleen wat
verfijnd en levert zo tien pk meer. Niets om achterover van te vallen zegt u? De kleine vermogenswinst gaat wel gepaard met een gewichtsverlies van 55 kg. Met 330 pk komt de Cayman gevaarlijk dicht bij de almachtige 911. De prestaties spreken dan ook voor zich: in 5 seconden spurt je van 0 naar 100 km/u en met de PDK-automaat met dubbele koppeling gaat er nog een tiende vanaf. Als je kiest voor het Sport Chrono-pack duurt de sprint nog maar 4,7 seconden! Wie doet beter?
Dieet
Door lichtere onderdelen te gebruiken en een aantal comfortitems weg te laten, zet de Cayman R amper 1.295 kg op de weegschaal. Hierdoor duikt de manuele versie onder de kaap van 4 kg/pk. De 19-duimsvelgen zijn trouwens de lichtste die Porsche ooit op de markt bracht. Net als bij de 911 GT3 kun je de batterij door een lichtere lithium-ionbatterij vervangen. In optie uiteraard…
Fitnesskuur
In zijn gifgroene outfit rijd je met de Cayman niet ongezien voorbij. Uiteraard is hij ook beschikbaar in een andere kleur, maar het contrasterende logo op de flanken zal altijd verraden dat dit geen gewone Cayman is. Andere verschillen zijn de zwartomrande lichten, de zwarte spiegelbehuizingen, de specifieke achterspoiler (raad eens in welke kleur) en de 20 mm lagere ophanging tegenover de Cayman S. Uiteraard gaat het er in het interieur net zo sportief aan toe.
Prijs
Het is wachten tot februari 2011 voor de Cayman R bij de dealers staat. Zijn prijs? 72.237 euro. Exclusiviteit heeft zijn prijs denken we dan maar…