Een langverwachte première, de Porsche Cayman S werd op het salon van Frankfurt onthuld. Al wordt hij voorgesteld als een ontwerp halfweg de 911 en de Boxster, moeten we toegeven dat hij qua esthetiek dichter aanleunt bij de Boxster. Eigenlijk bevindt enkel de prijs zich halfweg tussen deze twee modellen. Dit kan goed nieuws zijn voor de eigenaar van de Boxster, die er wat op uitgekeken is, zonder in een 911 te investeren. 3,4 liter Op het gebied van de prestaties zal hij toch niet echt moeten onderdoen ten opzichte van de 911. Deze sportauto met centraal gelegen motor krijgt een 3,4 zescilinder mee dat 295 pk ontwikkeld, en die deze tweezitter in 5,4 seconden van 0 tot 100 km/u stuwt, en een maximum snelheid van 275 km/u toelaat. In standaard uitvoering legde de Cayman S het noordelijke deel van de Nürburgring af in 8 minuten en 20 seconden. Weliswaar geholpen door het in optie verkrijgbare Sport Chrono pack. De gebruikte zescilinder die de Cayman S meekrijgt is gebaseerd op de 3,2 liter van de Boxster S. De cilinderkoppen werden integraal overgenomen van de 911 Carrera, net zoals het VarioCam Plus systeem. Dit alles laat toe om 295 pk op te wekken ( 217 kW ) bij 6250 tr/min en een koppel van 340 Nm is beschikbaar tussen 4400 en 6000 tr/min. Deze configuratie zorgt er ook voor om het verbruik op 10,6 liter te brengen voor 100 km. Porsche Stijl De Cayman S is ongetwijfeld een Porsche. We vinden de blik van de Boxster terug, met de karakteristieke mistlampen vooraan, net zoals de luchtinlaten net voor de achteras, de uitgesproken welving van het dak en het achtersteven in een lange zachte lijn. De achterkant, die door het grote kofferdeksel wordt gekenmerkt, werd met duidelijke rondingen voltooid en krijgt een dubbele uitlaat in centrale positie. Maar, de echte fans zullen ongetwijfeld de trekjes en stijl van de coupé 550 van 1953 terugvinden, en van de Carrera GTS Coupé Type 904. Op week-end De Cayman S biedt ook een mooie bagageruimte aan. Dankzij de centrale plaatsing van de motor, ontstaat een bagageruimte achteraan van 260 liter, op voorwaarde dat alles netjes onder het kofferdeksel wordt geplaatst en de traditionele koffer vooraan van 150 liter. Dus 260 + 150 liter, brengt op ons 410 liter en enkele bijkomende opbergvakjes. In optie vinden we het actieve schokdemper beheersysteem PASM terug. De PSM (Porsche Stability Management) is standaard. Evenals de krachtige remmen, maar als dat niet voldoende is, kan er uit de opties voor de PCCB gekozen worden. Rem De reputatie van Porsche op het gebied van het remmen hoeven we niet meer te onderlijnen. De Cayman S beschikt over geventileerde remschijven met een doorsnede van 318 mm vooraan en 299 mm aan de achterkant. Als men voor de Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) heeft geopteerd, komen de remschijven op een diameter van 350 mm uit, wel lichter door het gebruik van keramiek. Volgens het communiqué "onderscheiden deze remschijven zich door hoge en constante wrijvingsfactoren en door een bijzonder geringe slijtage in het dagelijkse gebruik". Tot slot, in het geval van een, spijtig, ongeval, kunnen de inzittenden rekenen op 6 airbags. De prijs is nog niet bekend, maar zal zich ongetwijfeld halfweg de Boxster S en de 911 Carrera bevinden.

Bron : Porsche