In zijn tweede leven wordt de Porsche Macan een volledig elektrisch model. Een tweede generatie die de Duitse constructeur nu al aankondigt als krachtiger en dynamischer dan ooit, met een scherpere lijn en een Cx-waarde van slechts 0,25. Een zeer gunstige luchtweerstandscoëfficiënt die de Duitse ingenieurs hebben weten te bereiken dankzij onder meer een actieve aerodynamica, met een uitklapbare achterspoiler, flappen die openen in de luchthappers aan de voorkant en een vlakke vloer met beweegbare delen.
Minstens 500 km autonomie voor alle Macan EV's
De tweede generatie Macan zal op het nieuwe PPE-platform staan, een architectuur op 800 volt die ook onder de aanstaande Audi Q6 en A6 e-tron zal liggen. In het geval van de Porsche wordt het chassis voorzien van een batterij van 100 kWh, waarvan 95 kWh bruikbaar in de praktijk, met een of twee elektromotoren voor een maximum van 450 kW (612 pk) en 1.000 Nm koppel! Met deze krachtbron en de actieve aerodynamica belooft Porsche dat alle varianten van de elektrische Macan over minstens 500 km WLTP-autonomie zullen beschikken. Is de batterij leeg, dan moet een maximaal laadvermogen van 270 kW ervoor zorgen dat hij weer van 10 tot 80% opgeladen kan worden in 22 minuten. Knappe cijfers!
Grootste testwerk achter de rug
De ingenieurs van Porsche hebben natuurlijk niet enkel gewerkt aan de motor en de aerodynamica van de elektrische Macan. Ze hebben de SUV ook uitgerust met een nieuwe luchtvering met twee kleppen, een sperdifferentieel op de achteras en meesturende achterwielen. Allemaal nieuwigheden die grondig zijn getest, waarbij de verschillende prototypes van de elektrische Macan in totaal al meer dan 3,5 miljoen kilometer hebben afgelegd in de meest extreme omstandigheden. We zijn alvast enorm benieuwd om het model zonder camouflage te zien.