Er wordt ongeduldig uitgekeken naar de nieuwe Range Rover. De kleinste Range Rover ooit verschijnt op het salon van Parijs voor het eerst in het openbaar. De Evoque duikt het premiumsegment in en mikt op de stadsbobo’s.
Waarom vierwielaandrijving?
Er vloeide al heel wat inkt over het feit dat deze Range ook beschikbaar wordt als ‘eenvoudige’ voorwielaandrijver. Volgens de puristen is het een doodzonde, want een Land Rover moet zich in de eerste plaats zonder problemen uit alle situaties kunnen redden en dus altijd over vierwielaandrijving beschikken. Maar vierwielaandrijving verhoogt het verbruik, wat in deze tijden van ecologisch bewustzijn een groot nadeel is.
De Evoque is dan ook beschikbaar met twee transmissies: voor- of vierwielaandrijving, om toch het traditionele cliënteel te behouden. Voorwielaandrijving is trouwens helemaal geen probleem, want de Evoque is meer geschikt voor een chique winkelstraat dan voor een zandweg. En om te gaan shoppen is voorwielaandrijving meer dan voldoende. Op het programma staan twee versnellingsbakken: een automaat en een manuele bak met telkens zes verhoudingen
Motoren
Aanvankelijk is de Evoque beschikbaar met drie motoren. Laten we beginnen met de diesels: de 2,2-liter levert 150 (eD4) of 190 pk (SD4). De minst krachtige versie verbruikt gemiddeld maar 4,9 l/100 km en stoot daarbij 139 g CO2 /km uit. Gekoppeld aan de manuele versnellingsbak worden beide versies voorzien van een start-stopsysteem. Verder is er nog de 2-liter benzinemotor met turbo van 240 pk, maar die is niet echt van belang voor ons land.
Goed uitgerust
Dankzij het gereputeerde Terrain Response trekt de Evoque zijn plan in moeilijke situaties en de adaptieve ophanging maakt hem ook handelbaar op de gewone wegen. Range Rover laat zich zeker niet de loef afsteken qua uitrusting. De Evoque beschikt onder meer over een infotainementsysteem met 8-duim scherm en Dual View, waarmee de bestuurder de navigatie kan bekijken, terwijl de passagier op hetzelfde scherm van een film geniet. Verder kreeg de Evoque de laatste versie van de parkeerhulp Park Assist en camera’s rondom de auto.