De grote nieuwigheid is de introductie van een plug-inhybride, de P400e. Die leidt de V6 dieselhybride naar de uitgang. Nu koppelt Land Rover namelijk een tweeliter viercilinder van 300 pk aan een elektromotor van 116 pk. De cijfers zijn flatterend: 640 Nm en 404 pk, waardoor de Brit 0-100 km/u aflegt in 6,7 seconden en een topsnelheid haalt van 220 km/u.

Land Rover geeft mee dat de nieuwe hybride 51 kilometer volledig elektrisch kan afleggen. De CO2-uitstoot ligt daarom op 64 g/km. De laadtijd van de 13,1 kWh sterke lithium-ionbatterij bedraagt 2u45 aan een wallbox van 32 A of 7u30 aan een klassiek stopcontact (10 A).

Toptechnologie

De Range Rover Sport leent wat nieuwe technologieën van de Velar, waaronder het Touch Pro Duo-infotainmentsysteem met twee touchscreens van 10 duim op het dashboard. De constructeur vult ook de optielijst aan met een zonnescherm met gebarenbediening (je doet het omhoog en naar beneden met een handzwaai voor de achteruitkijkspiegel), een aanhangwagenmanoeuvreerhulp en LEX Pixel-Laser-koplampen die de grootlichten intelligent aansturen om tegenliggers niet te verblinden.

SVR

De topversie, de Range Rover Sport SVR krijgt een kleine dopingkuur: het vermogen van de V8 stijgt van 550 tot 575 pk. Op die manier legt hij 0-100 km/u af in 4,5 seconden. Om hem te onderscheiden van zijn voorganger maakte Range Rover uitgebreider gebruik van koolstofvezel. De andere motorisaties evolueren niet, behalve de V8 met compressor. Die ziet zijn vermogen stijgen van 510 tot 525 pk.

Prijzen

De vernieuwde Range Rover Sport is vanaf nu bestelbaar en kost € 65.200 voor de 2.0D met 240 pk. De hybrideversie kost € 88.500.