Dit is niet zomaar een korte Range Rover Sport of een grote Evoque. De Velar heeft een eigen persoonlijkheid. Land Rover heeft trouwens niet zomaar geprobeerd om de leegte te vullen door een model dat er perfect tussen past: de Velar is met een lengte van 4,8 meter amper korter dan de Sport. Hij is wel lager en smaller. Dat geeft hem een lang en sportief silhouet.
Unieke details
De algemene stijl ligt in het verlengde van andere Land Rover-producten, maar deze Velar onderscheidt zich door enkele typische details die hem meer hightech maken dan zijn stalgenoten: deurgrepen die in het koetswerk verzonken zijn en er alleen uitkomen als de chauffeur in de buurt is en gladde en pure lijnen. De Velar is even gespierd op foto als in het echt.
Hightech interieur
Dezelfde vaststelling in het interieur: daar vinden we nog steeds de handtekening van Land Rover met harmonieuze kleuren en eenvoudige lijnen, maar de Velar is technologischer dan ooit. De middenconsole en het dashboard worden gedomineerd door twee digitale schermen en een digitaal instrumentenpaneel.
Het bovenste scherm regelt de multimedia, telefoon en navigatie. Het onderste scherm focust op de klimaatregeling en de rijmodi. Het systeem is volledig en biedt Apple CarPlay en Android Auto, maar vraagt de nodige gewenning, temeer omdat sommige informatie op beide schermen kunnen worden weergegeven. Na een tijdje zal je er vlot mee kunnen werken, maar intuïtief is het niet meteen.
Genereus
Het beste aan het interieur is niet de verzorgde afwerking, niet de aanwezige technologie, maar de aangeboden ruimte. De plaatsen vooraan bieden aanvaardbare ruimte, maar achteraan zitten zelfs grotere passagiers genereus. Het andere goede nieuws is dat de hoofdruimte zelfs met het panoramische dak ruim voldoende blijft. De koffer is praktisch en ruim, met 673 liter en 1.731 liter met de achterbank neergeklapt.
Motoren
Geen verrassingen onder de motorkap van de Velar. Hij is gebaseerd op het platform van de Jaguar F-Pace (dat hoofdzakelijk uit aluminium bestaat) en neemt er de motoren van over: viercilinders diesel van 180 en 240 pk en een viercilinder benzine van 250 pk. Er staan ook V6-motoren op het programma: 300 pk voor de diesel en 380 pk voor de benzinemotor. Vierwielaandrijving en de achttrapsautomaat zijn standaard.
Onderweg
De Velar is zwaar. In tegenstelling tot de F-Pace is hij minder sportief en dynamisch ingesteld. Technisch zijn ze wel gelijkaardig, maar de Velar is comfortabeler en meer “cosy”, en isoleert je perfect van de buitenwereld. De geluiddemping en de schokdemping staan op hoog niveau, en kilometers malen gaat hem perfect af.
Minder snedig dan de F-Pace, deze Velar, maar hij werpt zeker niet sneller de handdoek wanneer het tempo op bochtige wegen de hoogte ingaat: elke verkeerde koetswerkbeweging en parasietreactie wordt meteen in de kiem gesmoord. Hoewel hij grotendeels uit aluminium bestaat, is de Velar geen pluimgewicht (minstens 1,8 ton) en de inertie voel je bij het remmen en in scherpe bochten.
V6 diesel of V6 benzine?
Bij deze eerste test waren er alleen V6-motoren beschikbaar. De V6 diesel is zonder twijfel de beste keuze: hij is stil en krachtig, en duwt de Velar vastberaden voort. Met zijn koppel van 700 Nm maakt hij ook offroaduitstapjes makkelijk.
De V6 benzine heeft een zoetgevooisde stem en pit tussen 3.000 en 5.000 tpm, maar past eerder bij een sportwagen dan een SUV. Zijn (relatief) gebrek aan koppel in lage toeren doet hem zich offroad minder op zijn gemak voelen dan de V6 diesel. Bovendien heeft hij een stevige dorst.
Offroad
De Velar beschikt over Terrain Response 2, dat offroaduitstapjes ondersteunt door hulp te bieden bij beperkte trekkracht, je snelheid controleert bij afdalingen en in dat geval ook de remmen bedient. Bovendien beschikt hij over vierwielaandrijving en een actief sperdifferentieel achteraan.
Het is niet altijd eenvoudig om je weg te vinden in alle menu’s, maar de mogelijkheden lijken eindeloos. Bovendien kan hij door 650 millimeter water waden. Hij heeft daarentegen geen korte versnellingen, wat eerder bij de benzinemotor beperkend is dan bij de diesel.
Uitrusting
Range Rover heeft stevige inspanningen geleverd om zijn technologische achterstand ten opzichte van het Duitse trio in te halen: hij kan uitgerust worden met noodremhulp met voetgangerherkenning, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto en een vermoeidheidsherkenning, net als rijstrookassistentie en een adaptieve snelheidsregelaar. Range Rover biedt zelfs assistentie bij het manoeuvreren met aanhangwagens (tot 2,5 ton). Fileassistentie ontbreekt echter nog steeds.
Prijzen
De Velar begint vanaf € 57.300. Een stevige som, maar hij heeft weinig echte concurrentie: hij bevindt zich dichter bij een BMW X5 dan een X3. Er zijn vier uitrustingsniveaus en voor de snelle beslissers zelfs een rijkelijk uitgeruste “First Edition”. Die is alleen beschikbaar met zescilinder, en begint vanaf… € 109.900. Voor een meer “redelijke” prijs reken je op ongeveer € 70.000 voor een model met viercilinder diesel van 180 pk in de SE-afwerking.
Besluit
Hij vult een gat in het gamma op (ook al staat hij dichter bij de Sport dan bij de Evoque) maar de Velar heeft ook een eigen persoonlijkheid. Hij is gesofistikeerd, hightech en subtiel sportief, en hint naar de toekomst van het merk. Die ziet er veelbelovend uit, want op deze manier kan Land Rover zijn Duitse concurrentie recht in de ogen kijken. In afwachting van een test met de viercilinder diesel kon de V6 diesel ons charmeren. De prijs? Iets minder.