Als we het hebben over legendarische ‘homologatiemodellen’, hypersportieve auto’s die gebouwd werden om ervoor te zorgen dat autobouwers met een productiemodel konden deelnemen aan autosportwedstrijden, is de Ford Sierra RS Cosworth één van dé modellen uit de jaren ‘80 die iedereen zich meteen voor de geest kan halen. Hij zorgde ervoor dat Ford kon deelnemen aan het 'Group A Touring Car Championship’. De ultieme versie is de RS500, zoals dit exemplaar .
Zo goed als nieuw
Van de 5.545 gebouwde exemplaren van de Ford Sierra RS Cosworth, het model met de grote achtervleugel, werden er 500 naar Aston Martin Tickford gestuurd voor een speciale behandeling, met een tot 224 pk opgepepte versie van de 2 liter Cosworth en een aangepast koetswerk. Op die manier kon Ford ook in de competitie aanpassingen doen voor de ‘Evolution’-klasse.
De 500 exemplaren van de RS500 zijn uiteraard bijzonder gewild, en het exemplaar dat op 25 februari geveild wordt door Silverstone Auctions bevindt zich in een uitzonderlijke staat! Met zijn tellerstand van 5.192 mijl is het model uit 1987 zo goed als nieuw, de controlestickers van in de fabriek en de labels zitten er zelfs nog op! Het zou wel eens kunnen gaan om de meest originele RS500 die je ooit nog kan kopen…
Recordprijs?
En daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Voor de duurste Ford Sierra Cosworth RS500 tot nu werd een bedrag van 135.700 Britse Pond betaald (iets meer dan 150.000 euro). De schatting voor dit exemplaar loopt op tot £150.000 à £180.000! Of er een nieuwe recordprijs zit aan te komen die de RS500 nog meer in de kijker zet als de ultieme Ford uit de jaren ‘80, dat weten we op 25 februari, wanneer hij onder de hamer gaat.
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: