5. Mercedes R 63 AMG
In 2007, en enkel voor dat jaar, beslisten de ingenieurs bij AMG om hun beroemde 6,2 liter grote V8 onder de motorkap van de Mercedes R-Klasse te lepelen. En zo ontstond de R63 AMG. Met zijn 510 pk en koppel van 630 Nm heeft hij maar 5 seconden nodig om tot 7 inzittenden vanuit stilstand naar de 100 km/u te katapulteren. Het model werd maar gedurende één jaar gebouwd, en is ook één van de zeldzaamste auto’s van het merk, met minder dan 200 exemplaren wereldwijd!
4. Hyundai iMax N
Het is een ‘folietje’ van het ‘N’-departement van Hyundai, deze bijzondere iMax, die als enige doel heeft om voor sensatie te zorgen door extreme drifts! Om dat te doen, beschikt hij over een 3,5 liter grote biturbo V6 die tot 400 pk op de achterwielen loslaat. Een betere machine om de kinderen aan de schoolpoort af te zetten, zal je waarschijnlijk niet vinden...
3. Mercedes A-Klasse AMG
Mercedes heeft duidelijk iets met van de pot gerukte monovolumes. Nog gekker dan de R63 AMG zijn deze twee exemplaren van de A-Klasse AMG van de eerste generatie. Om te beginnen is er de A 38 AMG, die niet over één, maar wel over twee motoren beschikt, één per as! Het resultaat is een vermogen van 250 pk verdeeld over de vier wielen en een 0 naar 100-tijd van minder dan 6 seconden. Maar het kan nog gekker, met de A32K AMG: een A-Klasse waarbij Mercedes erin geslaagd is om een 3,2 liter grote V6 met compressor in te bouwen, goed voor een vermogen van 354 pk. Daarmee knalt hij vanuit stilstand naar 100 km/u in 5,2 seconden! En dat alles in een A-Klasse die amper 3,6 meter lang is en die al eens op zijn dak durft te belanden...
2. Ford SuperVan
Als we het hebben over geschifte monovolumes, kunnen we niet om Ford heen. De meest recente creatie van het merk: de SuperVan. Deze ‘licht aangepaste’ Transit beschikt over een vermogen van maar liefst 2.000 pk dankzij vier elektromotoren, om zo een 0 naar 100-sprint te kunnen trekken in minder dan 2 seconden! Maar het merk met het blauwe ovaal is daarmee niet aan zijn proefstuk toe. Dit is immers al de vierde SuperVan, met telkens hetzelfde principe: een racewagen die verstopt zit onder het koetswerk van een Transit bestelwagen.
1. Renault Espace F1
De meest geschifte van alle monovolume is met voorsprong de Espace F1 van Renault. Voor de 10de verjaardag van het model creëerde het Franse merk een echt monster! Het koetswerk van een Espace werd immers op een F1-bolide uit 1994 geënt! Met een 800 pk sterke V10 centraal achterin dus! Een vermogen dat ervoor zorgt dat de 4 inzittenden in 2,8 seconden naar de 100 km/u gekatapulteerd kunnen worden! Jammer dat we de nieuwe Espace, die Renault binnenkort nieuw leven in blaast, waarschijnlijk nooit in die vorm te zien zullen krijgen...