Kennis is belangrijk om het mobiliteitsbeleid van ons land vorm te geven. Daarom organiseert de FOD Mobiliteit sinds 2005 om de drie jaar een enquête over het woon-werkverkeer. Aan de nieuwste editie, de zesde ondertussen, namen 3.598 Belgische werkgevers deel uit de publieke en private sector. Samen vertegenwoordigen ze meer dan 1,6 miljoen werknemers. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 1 juli 2021 en 31 januari 2022, en de resultaten zijn nu bekendgemaakt.
Minder treinpendelaars, meer fietsers
Uit die resultaten blijkt dat de auto nog steeds het populairste vervoermiddel is voor woon-werkverkeer in België, met een aandeel van maar liefst 64,6%. Er zijn wel grote regionale verschillen. Terwijl het aandeel voor Vlaamse werknemers ongeveer op het gemiddelde zit (66,7%), is de auto in Brussel (36,6%) merkelijk minder populair dan in Wallonië, waar niet minder dan 84,7% de auto kiest om naar het werk te gaan. De grotere afstanden en het soms beperkt aanbod van openbaar vervoer zitten er ongetwijfeld voor iets tussen.
Over openbaar vervoer gesproken: de trein heeft sterk aan populariteit ingeboet voor woon-werkverkeer (-11,5% ten opzichte van 2017). Daar kan de coronacrisis in de periode van het onderzoek voor iets tussen zitten. Woon-werkverkeer met de fiets zit dan weer in de lift. 14,1% van de Belgen fietst naar het werk, goed voor een stijging met 26,3%. Een combinatie van de coronacrisis en de hoge brandstofprijzen?