Advertentie
Advertentie

In de nasleep van de Clio vernieuwt Renault nu ook het aanbod van zijn andere compacte kernmodel: de SUV Captur. Net als zijn kleine broertje, maakt de Captur van zijn facelift gebruik om de nieuwe designtaal van Renault te adopteren, naar de hand van Gilles Vidal. Het nieuwe Renault-logo, nieuwe koplampen met standaard full-LED-technologie op alle versies, een nieuwe, hogere en meer horizontale motorkap en natuurlijk de nieuwe ‘gefacetteerde’ grille: de Captur 2024 besteedt duidelijk veel zorg aan zijn uiterlijk.

De wijzigingen aan de achterzijde zijn discreter. Maar er zijn ook nieuwe lichtblokken met transparant glas, het nieuwe Renault-logo en een hertekende diffusor.

OpenR Link

Het interieur van de Renault Captur gaat er ook op vooruit. De compacte SUV geniet vooral van zijn facelift om zijn infotainmentaanbod te moderniseren. In de topversies zit nu het OpenR Link-multimediasysteem met ingebouwde Google-apps dankzij Android Automotive 12. De Google-diensten, zoals Google Maps of Google Assistant (en nog een vijftigtal andere apps via de Google Play Store) zijn rechtstreeks beschikbaar op het display, net als bij een smartphone. Maar je kan ook nog steeds je eigen smartphone dupliceren, met of zonder kabel, via Android Auto of Apple CarPlay. Het verticale aanraakscherm in het midden van het dashboard is tot 10,4 inch groot, terwijl het nieuwe digitale instrumentencluster tot 10,25 inch kan meten.

Verschuifbare achterbank

Praktisch gezien behoudt de Captur 2024 gelukkig alle kwaliteiten van zijn voorganger. Zijn achterbank blijft bijvoorbeeld 16 cm verschuifbaar. Daarmee kan je indien gewenst tot 132 liter extra kofferruimte scheppen zonder de achterzetels te moeten neerklappen. De koffer van de Captur is 484 tot 616 liter groot met de achterbank overeind (1.596 liter met de achterzetels neergeklapt). Een knap volume voor een compacte SUV van slechts 4,24 m lang.

Renault Captur hybride

Op mechanisch vlak zitten dezelfde benzinemotoren en hybride aandrijflijnen onder de kap als vroeger. Klanten op zoek naar een turbobenzinemotor hebben de keuze tussen de 1.0 TCe-driecilinder van 90 pk (met manuele versnellingsbak) of de 1.3 TCe-viercilinder van 160 pk. Die laatste wordt bijgestaan door een milde hybridisering op 48 volt in zijn automaat in dit geval de EDC-transmissie met dubbele koppeling.

Bovenaan het gamma heeft Renault nog steeds zijn hybride E-Tech Hybrid 145-motorisatie onder de motorkap zitten van de Captur. Dan hebben we het over een atmosferische 1,6 liter-benzinemotor die gekoppeld wordt aan twee elektromotoren en een bijzondere versnellingsbak met klauwkoppeling. Het geheel ontwikkelt 145 pk en maakt het de Captur mogelijk om een CO2-uitstoot van 105 g/km te halen.

Prijs Renault Captur 2024

De nieuwe Renault Captur wordt nog steeds geproduceerd in de Spaanse fabriek van Valladolid en wordt in april 2024 commercieel gelanceerd in Europa. De prijzen worden binnenkort bekend gemaakt. Qua uitrusting is er een nieuwe Esprit Alpine-uitvoering, met een sportieve look, en 28 rijhulpsystemen (ADAS) van de nieuwste generatie. Een nieuwe ‘My Safety Switch’-knop links van het stuurwiel geeft de bestuurder de mogelijkheid om indien gewenst een of meerdere ADAS-systemen gemakkelijk aan of uit te zetten.