Cross-overs hebben de wind in de zeilen. Het is het enige bloeiende segment op de Europese markt. Een goede reden om de sprong in het water te wagen, wat Renault doet met deze Captur, de ‘SUV-versie’ van de Clio.
Compact
SUV zijn in de mode, maar moeten dan wel compact zijn. Renault heeft dat goed begrepen en presenteert een Captur die 4,12 meter lang is. Vooraan herkennen we duidelijk de Clio, maar tal van verbredingen en verstevigingen geven dit autootje een meer gespierde indruk. Renault drijft het concept van personalisatie heel ver door, met onder meer stickers en tweekleurige lak om het dak en de ruitstijlen van de rest van het koetswerk te onderscheiden.
Geen 4x4
Geen verrassing bij de diesel, waar de traditionele dCi 90 gekozen werd. Die is van nature heel zuinig en verbruikt hier 3,7 l/100 km met een CO2-uitstoot van 95 g/km. Een EDC-automaat met dubbele koppeling wordt binnenkort leverbaar met deze motor. De benzinemotoren zijn de TCe 90 en 120. Die laatste is een nieuwigheid gebaseerd op de 1.2, maar met turbodruk. We betreuren dat Renault niet gedacht heeft aan vierwielaandrijving voor de Captur.
Ritssluitingen
Een tip voor gezinnen die houden van ijsjes: de zetelovertrekken hebben (naargelang de versie) ritssluitingen en kunnen dus gewassen worden. We vermelden ook nog dat het handschoenkastje vervangen werd door een schuif waarin je 11 liter kwijt kunt.