Ooit was het de pionier van het nieuwe genre van de monovolumes, maar nu lijkt de Renault Espace eerder op een dinosaurus tegenover de jeugdige concurrentie. Ter verdediging: de markt van de grote monovolumes boert serieus achteruit. Renault stoft zijn Espace af, maakt hem minder dorstig en voegt nieuwe uitrusting toe. En dat geldt ook voor de Grand Espace.

Vertrouwde metgezel

Renault kondigde aan dat binnenkort een nieuwe Espace leverbaar zou worden. Maar het gaat om een facelift en een volledig nieuw model is nog niet voor meteen. Dat kunnen we begrijpen: tussen het elektrische programma en de nieuwe Clio door heeft Renault nog weinig tijd én budget om een volledig nieuwe Espace te ontwikkelen. Maar de trouwe klanten mogen gerust zijn: de toekomstige generatie werd niet in de prullenmand gegooid, je moet alleen nog wat geduld oefenen.

De verbeteringen aan het huidige model zijn bijgevolg heel gericht en betreffen het verbruik, de voorkant en de uitrusting.

0,8

Het verbruik daalt spectaculair met 0,8 l/100 km tot een gemiddelde van 5,7 l/100 km voor de 2.0 dCi 130 en 150 pk met handgeschakelde versnellingsbak. Met de automaat moet je er 0,7 l/100 km bijtellen. Om die goede resultaten te bereiken, koos Renault banden met een lage rolweerstand, werd de stroomlijn verfijnd, installeerden de ingenieurs een systeem dat bewegingsenergie recupereert en werden enkele details van de motor herzien.

Uitrusting

Renault beknibbelt niet en levert de TomTom-navigatie nu standaard. Bovendien kun je de Espace voortaan uitrusten met een achteruitrijcamera, een dvd-lezer met twee schermen geïntegreerd in de hoofdsteunen en zetels bekleed met een eenvoudig te reinigen Teflon-stof.