De Chrysler Grand Voyager was misschien de eerste, toch wordt de Renault Espace als de echte voorloper van de monovolumes beschouwd. In 1984 werd hij voor het eerst aan het publiek voorgesteld, waarbij zijn ongewone architectuur voor de verrassing zorgde en hem dadelijk erg aantrekkelijk maakte. Maar in het automobielwereldje heerst een eigenaardig gezegde: wie snel gelijk krijgt,staat meestal in het verliezende kamp.

Kunststof

De Espace combineerde de voordelen van een break en een bestelwagen en werd in samenwerking met het gekende Matra ontwikkeld. Zo was het koetswerk van kunststof, waardoor het gewicht beperkt bleef. Toch kende de auto het eerste jaar van zijn commercialisering maar weinig succes. Op de Belgische markt werden maar 5 klanten overtuigd van de kwaliteiten van de auto. Langzamerhand kreeg de Espace meer aandacht en begon de verkoop te lopen. Eind 2002 werd de vierde generatie voorgesteld en mocht Renault fier aankondigen dat, alle generaties samen, in totaal reeds 1,2 miljoen wagens geproduceerd werden.

Volledige uitrusting !

Om deze kwarteeuwling te vieren, stelt Renault een speciale versie voor,waarbij de klant niet minder dan 5.520 € voordeel doet. De supercomplete uitrustingsfiche vervat ondermeer 17-duims velgen, hands free-kit, een panoramisch open dak, DVD-DviX-lezer met geïntegreerde schermen, Carminat-navigatie en ook nog extra zetels achteraan. Deze speciale versie kan met drie verschillende aandrijvingen bekomen worden: de dCi 130 en de dCi 150 met manuele 6-bak of nog de dCi 150 met automaat.