Een gestrekter design

Toegegeven, de Scenic II was niet de meest elegante monovolume. Zijn wat hoekige vormen verraadden dan ook een zoektocht naar een zo groot mogelijke leefruimte. De nieuwe vertoont een gladder en meer dynamisch getekend kleedje. Binnenin gaat het er eerder Zen aan toe, waarbij de vlotte lijn van het dashboard en de bedieningen in het centrum van de auto tot de gezellige sfeer bijdragen. Hoewel de GPS wat te veel naar rechts verhuisde. In het interieur merken we ook nieuwe chocoladekleurige tinten op, terwijl je het gevoel krijgt dat je hier door kwaliteit omringd wordt.

Functionaliteit

Als koning van de bergruimtes moest ook de derde generatie van de Grand Scenic deze traditie verder zetten. Het resultaat is navenant, niet minder dan 40 bergvakken met in totaal 92 liter inhoud worden over de auto verspreid. Optioneel kan de derde zetelrij weggeklapt worden maar de tweede rij kan helemaal weggenomen worden. Hierdoor wordt de Scenic nog eens ruimer. Toch lijkt ons op dit punt de Toyota Verso nog net wat praktischer te zijn. Bovendien krijgt de 7-zitter een niet zo praktische kofferafdekking op twee niveaus mee.

Een GPS voor minder dan 500 € !

Tussen de uitrusting die je op de Scenic kan laten monteren zit een GPS die in samenwerking met TomTom ontwikkeld werd. Dit systeem combineert de voordelen van een personaliseerbaar en makkelijk up to daten draagbaar systeem en een niet te stelen en kabelvrij geïntegreerd systeem. Wat prestaties betreft blijf je nog wat verwijderd van het duurdere Carminat, maar voor deze prijs mag je zeker niet klagen. Een andere nieuwigheid is de auditieve en visuele parkeerhulp met camera. En het 3D audio-systeem van Arkamis werd speciaal voor de Scenic ontwikkeld.

Motor

Renault heeft voor zijn Scenic een uitgebreid gamma dieselmotoren voorzien. Als instapmotor vinden we de 1,5 dCi van 105 en 110 pk terug. Daarna volgt de 1,9 dCi van 130 pk en als top van het gamma krijgen we de 2,0 dCi van 150 en 160 pk. Momenteel worden alle modellen met een manuele 6-bak geleverd, buiten de 2,0 dCi 150 die van een automaat voorzien wordt. Maar Renault belooft voor begin 2010 een bak met dubbele koppeling voor de 1,5 dCi.
Logischer wijze is bij de benzinemotoren het aanbod wat beperkter. Starten doen we met een 1,6 van 110 pk terwijl de 2 liter van 140 pk enkel met een CVT beschikbaar is. Tussenin vinden we nog de nieuwe 1,4 TCE van 130 pk die goed aantoont dat Renault mee op de kar van de “downsizing” gesprongen is. En met plezier zelfs ...

Berline…

Renault wil zijn Senic het rijgevoel van een berline meegeven. De ophanging werd fijner afgesteld en de stuurinrichting kreeg een (discutabele) betere feeling mee. Maar we moeten toegeven dat de Franse ingenieurs in hun opzet geslaagd zijn. De Grand Scenic rijdt sereen en comfortabel, terwijl er zo goed als geen rol te bespeuren valt. De filtering is indrukwekkend, waardoor kleine oneffenheden totaal niet gevoeld worden.

Aan het stuur

De rijpositie verliest de typische “camionette”-houding en leunt erg dicht bij die van een berline aan. De bedieningen werden doordacht geplaatst en aan leefruimte is er absoluut geen gebrek. Ideale omstandigheden om de auto perfect aan te voelen. Toch nog een klein woordje over het instrumentenbord: de becijfering verandert naargelang de zin van de bestuurder. Soms zorgt dat wel voor wat eigenaardige kleurtjes, maar het is wel origineel.
Van Renault kregen we voor deze eerste kennismaking twee motorisaties ter beschikking: de 2.0 dCi van 160 pk en de nieuwe 1,4 TCE benzine. En er moet gezegd worden dat deze laatste zijn streng erg goed weet te trekken. Hij is relatief zuinig, maar komt toch krachtig uit de hoek en levert behoorlijk goede prestaties. Hij klimt gretig in de toeren en doet dit vrij discreet. Bovendien is hij vrij licht en dat maakt dat de Scenic levendig voor de dag komt. De 2,0 dCi is heel wat zwaarder en trekt de neus wat meer naar de buitenkant van de bocht. Maar de motor is ongelooflijk soepel. En erg krachtig. Het maakt niet uit in welke gang je staat, als de naald van de toerenteller boven de 1500 toeren komt trekt het beresterke koppel van de motor je door elke moeilijkheid. En dat dan nog in een bewonderenswaardige stilte … Spijtig dat de bediening van de koppeling wat progressiviteit miste.