Presentatie
De basis mag dan al identiek zijn, het kleedje van de Koleos neemt op geen enkele wijze de trekken van de Qashqai over. Het geheel ziet er wat meer aangekleed uit, maar ook wat banaler en zijn ronde vormen verwijzen meer naar comfort als naar dynamisme. Maar smaken kunnen en moeten uiteraard verschillen maar persoonlijk vinden we de Koleos esthetisch niet de meest geslaagde kleine SUV.
Motoren
Renault voorziet voor zijn Koleos drie motoren. De 2,5 liter 4-cilinder benzine van Nissan-origine laten we gauw links liggen want veel succes zal die in onze contreien niet kennen. De twee diesels baseren zich op hetzelfde 2-liter blok en produceren respectievelijk 150 en 173 pk. Beide motoren kregen de kwaliteiten mee die Renault zijn producten toedicht en dus zijn ze stil, soepel en toch nerveus. Je moet trouwens al goed toehoren om te kunnen onderscheiden welke brandstof beide motoren verbruiken. Spijtig genoeg werd het verbruik niet helemaal teruggedrongen en met 8,5 tot 9 liter per honderd kan je Koleos maar moeilijk sober noemen waarbij de dCi 173 nog wat meer verbruikt. De 173 pk voel je wel, maar het verschil met de bravere versie is toch niet zo uitgesproken dat je om prestaties te halen voor de sterkere versie moeten opteren.
De manuele bak is goed gespreid en laat zich makkelijk bedienen. Hij voelt nog niet zo aangenaam aan als een Mazda-bak maar de tijd van de rubberen bak is nu duidelijk definitief voorbij! En we geven nog even mee dat de 150 dCi ook met automaat te verkrijgen is.
Wegligging
De 2.0 dCi die wij testten was een tweewielaandrijver. De 173 pk is altijd met vierwielaandrijving uitgerust. Het rijgedrag is gezond en veilig maat toch bekruipt je het gevoel dat alles wat dynamischer mocht zijn. De vooras zit gauw aan zijn grenzen en daar zijn vooral het koppel en de comfortabele afstelling van het onderstel schuldig aan. Wat blijft is dus een ietwat plomp rijgedrag dat een dynamische impuls niet graag ziet komen. Met de integrale aandrijving wordt het vermogen veel beter verwerkt en wordt de auto volgzamer. Maar een Koleos voor zijn dynamische rijkwaliteiten kopen zou toch een misvatting zijn.
Comfort
Hierbij komen we bij “hét” sterke punt van deze nieuwe Renault. Dankzij zijn uitstekende geluidsisolatie en de soepele ophanging toont deze SUV zich erg soeverein tijdens lange trajecten. Vijf personen vinden ruim plaats en ook de rijpositie verdient geen kritiek. En je hebt natuurlijk het voordeel van de hogere positionering tegenover het andere verkeer wat het overzicht ten goede komt. Toch als dat verkeer uit niet al te hoge voertuigen bestaat. Goede punten geven we voor de bergruimtes maar de sfeer binnenin kunnen we echt niet pruimen. Zelden hebben we een triester interieur gezien. De Koleos is stevig in elkaar gezet en de afwerking is zelfs uitstekend te noemen, maar toch komt hij niet echt verleidelijk over. Als de rede de emotie overheerst…De bagageruimte tenslotte varieert tussen de 450 en 1380 liter.
Prijzen en uitrusting
Voor 25.900 € mag je jezelf de eigenaar van een Koleos dC! 150 Dynamique met partikelfilter noemen. Al bij al is dit een correct geprijsde basisversie maar als je elektronische airco wil in plaats van de manuele uitvoering moet je toch dadelijk naar de optielijsten teruggrijpen. Net als voor de ESP en metaalkleur….
De CO2-uitstoot werd door Renault voor de 150 dCi met partikelfilter op 191 gr/km gemeten, terwijl de 4X4 173 dCi er 209 uitstoot.
Conclusie
Met een uitstekend product als de Qashqai als basis kon Renault de bal moeilijk misslaan. De Koleos profileert zich als een kwaliteitsvolle wagen met een speciale vermelding voor het comfort aan boord. Vooral op lange trajecten toont de Koleos zich een erg aangename compagnon. Alleen jammer dat de uitstekende motoren door de wat passieve ophanging beperkt worden.