Presentatie
Uiteraard is het verkoopvolume van een dergelijke auto verwaarloosbaar tegenover de bestsellers uit het gamma, maar toch kunnen we vaststellen dat het segment in volle opmars is. Uitspattingen als de Avantime en de Vel Satis zijn vergeten en Renault keert met een klassiek ontwerp naar het hogere segment terug.
Stijlmatig bevalt de Laguna Coupé. De verfijnde en karaktervolle lijnen eindigen in een achterzijde die zelfs wat van de huidige Aston Martin's weg heeft. Er bestaan slechtere referenties !

Motoren

Bij de diesels vinden we de gekende 2.0 dCi van 150 en 180 pk terug, maar ook een nieuwe 3 liter V6 van 235 pk. Als benzinemotoren worden de tweeliter turbo van 170 en 205 weerhouden, terwijl de topversie met de 3,5 liter grote V6 van 240 pk uit de Nissan-stal uitgerust wordt.
Beginnen doen we met de kleinste motor. De dCi 150 koppelt nog steeds souplesse en nervositeit aan elkaar en is bovendien heel erg stil. Vanaf de laagste regimes spreidt hij een voortreffelijke elasticiteit ten toon en de motor is zo rond dat je de versnellingspook haast zou vergeten. Deze motor mag dan ook bij de besten uit de categorie gerekend worden.
Terwijl de dCi 150 al voldoende krachtig is om de Coupé behoorlijk te kunnen testen, komt de 180 pk versie voor extra poeder zorgen. Bovendien krijgt hij het prachtige 4Control-onderstel met vier sturende wielen mee ! Vanaf 1500 toeren trekt de motor krachtig door om niet meer af te laten tot de rode zone bereikt wordt. En de kers op de taart... Hij doet dit volstrekt onhoorbaar en je moet goed de toerenteller in het ooghouden om te vermijden dat hij over zijn maximum van 5000 omw zou gaan !
Beide motoren worden aan een manuele 6-bal gekoppeld en noch de bediening, noch de spreiding verdienen een woordje kritiek. De 180 pk is enkel in de GT-uitvoering beschikbaar, waarbij de knop van de versnellingspook in aluminium uitgevoerd wordt wat erg goed aanvoelt in de zomer, tijdens de winter daarentegen....
De schitterende V6 benzine met Japanse roots verdient zeker de nodige aandacht. De motor is prachtig rond, herneemt vanuit elk toerental, maar kan ook erg krachtig uit de hoek komen. Het specifieke vermogen mag dan al niet echt overdonderend zijn, maar biedt daarentegen vanaf traagloop een schitterende souplesse. De minste druk op het rechterpedaal wordt dadelijk in een flukse acceleratie omgezet, waarbij hij tot in de hoogste toerentallen blijft doortrekken. Jammer dus dat deze schitterende motor aan een automaat gekoppeld wordt, want die is niet echt aan een sportieve rijstijl aangepast. Hij werkt zacht en is eerder op een “Groot Toerisme”-gebruik afgesteld, terwijl hij geen sport-mode bezit. En dat is toch een gemis. De manuele mode is niet echt snel en kan enkel via de pook geschakeld worden, geen paletten aan het stuur. Daarmee wordt duidelijk gesteld dat “sportiviteit in overvloed” voor de kleine broertjes met een RS-badge voorbehouden blijft !

Wegligging

Op dit punt weet de Laguna onze harten echt te veroveren ! De Comfort en de Dynamic-versies met de 4-cilinder van 150 en 170 pk rusten op een onderstel met twee sturende wielen, maar de GT en de 6-cilinders krijgen in serie het 4Control chassis met vier sturende wielen mee.
Maar zelfs zonder de expliciete medewerking van sturende achterwielen geeft de auto blijk van een uitstekende efficiëntie. De messcherpe voortrein volgt de minste stuuruitslag, terwijl de rest zonder morren volgt. Zelfs bij de meest illegale manoeuvres. En het 4Control-chassis , zal je zeggen. In één woord: schitterend ! In het begin vraagt het wat gewenning, want de hyper directe stuurinrichting en de levendige achteras reageren bliksemsnel. Maar na enkele honderden meters voel je dat dit één van de meest efficiënte wagens ooit is. De ophanging lijkt over ongelooflijke reserves te beschikken en neemt een loopje met de wetten van de fysica ! De achtertrein buigt zich in de kortste bochten en geeft je het gevoel met een achterwielaandrijver op weg te zijn. Maar op een erg natuurlijke en makkelijk beheersbare manier. Gewoonweg schitterend … Beide zes-cilinder liggen wat zwaar op de neus en maken de auto iets te log. Toch nog wat kritiek: de stuurinrichting voelt niet zo natuurlijk aan en het hoge gewicht heeft natuurlijk ook zo zijn gevolgen.

Comfort en praktische aspecten

Voor een coupé met een uitstekende wegligging mag je het comfort uitstekend beschouwen. Bij lage snelheid worden sommige onregelmatigheden nogal droog naar de inzittenden doorgegeven, maar als je een beetje sneller rijdt wordt ook dat foutje weggegomd. De Laguna Coupé is een echte reiswagen waar je met z'n vieren kan van genieten.
Ondanks zijn coupé-formaat vind je in deze Laguna genoeg plaats om drie volwassen passagiers mee te nemen. Achteraan kunnen de groteren onder ons last hebben van de lage dakhoogte en wat minder beenruimte, maar de bestuurder zit als een koning. Met de elektrische stoelen kan je bovendien zelfs de voorzijde van de zit regelen, maar voor de dubbele meters kan de zetel misschien niet genoeg naar beneden.
De geluiddemping is zonder fout, terwijl de airco op verscheidene niveaus uitstroomt
Uiteraard is modulariteit niet de grote troef van een coupé, maar de Laguna mag hier toch als voorbeeld gelden. Via een simpele hendels in de kofferruimte, kunnen de achterzetels neergelegd worden. Die bagageruimte zelf meet 423 liter, wat correct is, terwijl de bergruimtes een voldoende scoren.

Prijzen en uitrusting

Voor de Comfort-instapversie met 150 pk sterke dien je 32.450 € neer te tellen. Een hele som, maar in de serie-uitrusting zijn in de hoogte regelbare stoelen, een lederen stuur, snelheidsregelaar en -begrenzer, regen en lichtsensoren en Bi-Xenonlichten begrepen. Voeg daar nog een bizone airco, 17-duimsvelgen, partikelfilter, radio-CD van Arkamis en een parkeerhulp aan toe en je mag besluiten dat de Laguna Coupé erg goed is uitgerust. De 2.0 dCi van 180 pk is enkel als GT met vier sturende wielen te verkrijgen en mag voor 36.550 € naar een nieuwe garage. Bovenop de al vermeldde uitrusting komen nog tweekleurig leder, een specifiek stuur, pedalen in alu, extradik tapijt vooraan, enz... Voor de V6 benzine in Dynamique-uitvoering mag je op 38.650 € rekenen.
We kunnen ondertussen bevestigen dat de 2.0 dCi een uitstekende motor is en erg dynamisch overkomt, maat wat verbruik betreft valt hij toch wat tegen. In zijn 150 pk versie vraagt hij 8,3 liter per honderd, terwijl de 180 pk 8,8 liter door de injectoren ziet vloeien. Dat de 3,5 liter grote V6 het meest verbruikt is logisch, maar 13 liter per honderd kilometer is toch veel.

Conclusie

De markt van het hogere niveau lijkt niet echt voor de Franse constructeurs geschapen, maar Renault maakt hier toch een opgemerkte entree. De Laguna Coupé is een goed ontworpen en gebouwde wagen. Hij is uitstekend afgewerkt en kan met de besten van zijn segment mee. Met de 2.0 dCi van 180 onder de kap vormt hij een te duchten tegenstander en combineert hij een krachtige motor met een verbazingwekkend chassis. Bovendien wordt die andere Franse specialiteit, het comfort, uitstekend bewaard, met vooral een opmerkelijke geluiddemping !