De Laguna GT mag als eerste het Active Drive chassis met vierwielbesturing gebruiken. In het verleden werden gelijkaardige systemen al toegepast door andere constructeurs, met uiteenlopende resultaten, maar Renault laat weten dat het een afgewerkt product op de markt brengt, dat voor meer rijplezier en actieve veiligheid moet zorgen.

Werking

Bij snelheden van minder dan 60 km/u draaien de achterste wielen in de tegenovergestelde richting, met een wieluitslag van maximaal 3,5°. Buiten een directere sturing is daarmee de draaicirkel van de Laguna GT met 10 % ingekort tegenover de klassieke versie.
Van 12.05 m ( met velgen van 18 duim) naar 10.80 m, dat is dezelfde draaicirkel als een … Clio ! Dit is ook op te merken aan het stuurwiel, om aan de wielen een hoek van 1° te verkrijgen is slechts 13.5° graden (en in sommige gevallen slechts 12°) nodig aan het stuur. Bij het klassieke model moest de bestuurder het stuur hiervoor 16 graden draaien.

Vanaf 60 km/u draaien de achterwielen in dezelfde richting als de wielen vooraan. Dit zorgt voor meer stabiliteit. Renault heeft het zelf over een wegligging op « rails ». Het Active Drive systeem werkt het oversturen tegen, en laat toe sneller bochten te nemen.

Als de Laguna GT in noodsituaties moet uitwijken, kunnen de achterwielen tot 3.5° draaien. De inschakeling van het ESP systeem werd ook herzien en reageert minder snel, maar wel doeltreffender. In elk geval blijft de bestuurder baas in kritieke situaties, en zo horen we het graag. De Laguna GT is dus bestemd voor autobestuurders die dat uiteindelijk ook willen blijven!

Motor

Bij een dergelijk chassis horen uiteraard de beste motoren. En dat is hier ook het geval. Voor de benzineversie krijgt de Laguna GT een tweeliter turbo met 204 pk en 300 Nm koppel onder de motorkap. Renault kondigt een sprint van 0 tot 100 km/u aan in 7.8 seconden, en een kilometer vanuit stilstand in 28 seconden. Het verbruik komt uit op 8.2 liter voor 100 km, wat overeenkomt met een CO2 uitstoot van  194 gr/km. De dieselversie wordt uitgerust met een 2.0 dCi van 178 pk en een koppel van 400 Nm. De prestaties van de dieselversie zijn al even indrukwekkend met een sprint van 0 tot 100 km/u in 8.5 seconden en de kilometer vanuit stilstand in 29.6 seconden. Met deze motor verbruikt de Laguna GT 6.5 liter voor 100 km en stoot hij 172 gr CO2 uit per kilometer.

Esthetische evolutie

De Laguna GT is meteen herkenbaar aan zijn agressiever en dynamischer voorsteven. Twee “fake” luchtinlaten en nieuwe koplampen vervolledigen de blik van deze GT. Verder vallen de dubbele uitlaat, verdonkerde achterlichten en zwart glanzende achteruitkijkspiegels op. Binnenin vinden we het GT logo terug op de alcantara afwerking van de voorzetels. Een set pedalen in aluminium, met leder overtrokken versnellingspook, sportzetels met lendesteun in zwarte carbonkleur en een speciaal sportstuur maken het geheel nog wat sportiever.

Prijzen

De Laguna GT benzine kost 31.500 €, voor de dieselversie moet U 32.400 € neertellen. De officiële voorstelling zou tijdens de « Worldseries by Renault » in Francorchamps moeten gebeuren op 3 en 4 mei, en zal vanaf die datum ook bij ons op de markt moeten komen.