Presentatie

Eigenlijk moeten we tot 1969 teruggaan wanneer Nissan (toen nog Datsun) de 240Z presenteert. De eersteling is een coupé met elegante lijnen die door een zes-cilinder in lijn wordt aangedreven. Ondertussen is de Z-lijn aan zijn vijfde generatie toe en van bij zijn verschijning in 2002 geldt de 350Z als de referentie in zijn categorie. Toegegeven, de afwerking is niet altijd kritiekloos geweest, maar de V6 van 3,5 l loopt over van het koppel en het evenwichtige chassis met sper zorgen er samen voor dat kenners unaniem met lof zwaaien. Deze auto is een sportieveling in hart en nieren en werd ook daarvoor ontworpen. Vandaag staat hij er weer, met meer vermogen, een betere afwerking en een bult op de motorkap.



Motor

De V6 is nog steeds dezelfde, maar is ondertussen aan zijn derde evolutie toe. Van 280 pk groeide hij naar 300 paarden, terwijl de laatste versie bij 6.800 toeren stoere 313 pk levert. Tegenover de vorige versie gaat het koppel iets naar beneden en topt nu aan 353 Nm bij 4.800 toeren. Nissan heeft zijn motor dus wat bijgekruid en maakt hem wat puntiger en toerengeiler met een maximaal toerental dat nu bij 7.500 omw ligt. Dat de prestaties erop vooruitgaan kunnen we alleen maar toejuichen en de sprint van 0 tot 100 duurt nu nog maar 5,8 sec terwijl de top elektronisch op 250 gelimiteerd wordt.

De versnellingsbak verandert niet en telt dus nog steeds 6 verhoudingen. De hoogste versnelling is eerder een overdrive, terwijl de vijfde een directe overbrenging heeft. De achterbrug krijgt een visco-sper die de kracht mooi over beide wielen verdeelt.

En wat levert dat op? In ieder geval een heleboel plezier! Als de motor aanslaat weerklinkt dadelijk een rauwe en suggestieve brom. Hij klimt graag in de toeren, terwijl zijn hese stem de ware aard van de mechaniek niet wil verdoezelen. De ingenieurs hebben heelwat moeite gestoken in hun zoektocht naar hogere toeren, maar toch laat de motor graag zijn soepelheid uitspelen. De prachtige klank van de motor terzijde gelaten, is het absoluut niet nodig om steeds de rode zone op te zoeken, want de prestaties worden er niet echt beter op.

De versnellingsbak volgt natuurlijk de sportieve roeping. De vergrendeling is stevig en duidelijjk, terwijl de pook zich met korte slagen laat bedienen. De stevige koppeling is uiteraard zwaarder en brutaler als wat je in bvb een modale Clio kan verwachten en dat kan bij stadsritjes wel eens voor zware benen zorgen. Maar eens je de stad verlaten hebt, vindt de 350Z zijn favoriete terrein weer en wordt de bestuurder al gauw één met zijn wagen.

Wegligging

Motor vooraan, achterwielaandrijving en een sper; eigenlijk is het recept voor een sportieve wagen erg simpel, maar blijkbaar mag dat in deze hi-techtijden niet meer. Nissan geeft ook niet toe aan de mode om de stuurbekrachtiging elektrisch te maken en behoudt de klassieke hydraulische ondersteuning. Zo uitgerust wordt de Nissan een duivels speeltje. De perfect ontdubbelde stuurinrichting laat je toe om de wat zware Z loepzuiver in de bocht te plaatsen. Het evenwichtige chassis volgt de voorgeschreven lijn en het sperdifferentieel zorgt voor massa’s grip bij het uitkomen van de bocht. De 1,6 ton maken wel dat we hier niet het vlijmscherpe gedrag van een Porsche Cayman terugvinden, maar met het rijplezier dat we krijgen malen we hier niet echt -om. De demping lijkt echter eerder op vlakke ondergrond gericht te zijn. Op oneffenheden reageert de 350Z wat zenuwachtig en vereist dan wat meer concentratie en rijvaardigheid. Remmen doe je zonder problemen. De vier schijven rondom werken krachtig en uithoudend, terwijl ze perfect te doseren zijn.


Comfort

Een tweezitscoupé met meer dan 300 pk’s levert uiteraard niet het comfort van een limousine. Maar toch hadden we op slechte wegen liever een iets zachtere ophanging gezien. De demping is hard, maar toch weer niet van die aard dat zelfs je nieren gaan protesteren. De binnenruimte is voldoende, terwijl de zitpositie, zeker voor de dubbele meters onder ons, wat te hoog is. De geluiddemping is uitstekend en aan constante snelheid is de motor haast onhoorbaar. Maar tijdens acceleraties weerklinkt een diepe brom en herinnert de V6 je aan zijn sportieve intenties.

Resten dus nog wat praktische aspecten. Hoewel de bergruimtes wat beperkt zijn, kennen we een heleboel collega’s van de 350Z die het er op dit gebied heelwat slechter van afbrengen. De kofferruimte is niet al te best toegankelijk, maar in de gebruiksaanwijzing leggen ze je wel uit hoe je twee golftassen in de bak kwijt kunt. Tenslotte willen we nog meegeven dat de afwerking erop vooruit gaat en dat de onderdelen heelwat verzorgder gemonteerd worden. Toch worden er nog steeds teveel harde kunststofdelen gebruikt en oogt het interieur een ietsje goedkoop.

Prijzen en uitrusting

38.700 €. Voor die prijs krijg je van Nissan een erg compleet uitgeruste 350Z. Automatische airco, een 6-CDlader, een audio met 160 Watt en 18-duimsvelgen zorgen voor het welzijn. Frontale-, laterale- en gordijnairbags, xenon-verlichting, ESP en een antispin zorgen voor de veiligheid. De Pack-versie kost 41.200 euro’s en krijgt een Bose audio met cassettelezer en 7 speakers (waaronder een subwoofer), leder, elektrisch bediende en verwarmde zetels, cruise control enz. In optie biedt Nissan voor 500 € nog metaalkeur aan, Rays-velgen komen op 100 € terwijl de Birdviewnavigatie voor 1700 euro’s op je 350Z staat. Let er wel even op dat op de basisversie metaalkleur de enig beschikbare optie is.

De concurrentie is gevoelig duurder. De BMW Z4 coupé van 3 liter en 265 pk’s start aan 41.950 €, terwijl je voor een Porsche Cayman van 245 of de Cayman S met 395 pk respectievelijk 50.941 euro en zelfs 62.557 € moet neertellen. De Z is krachtiger, beter uitgerust en een heel pak minder duur als zijn rivalen, wat hem ten opzichte van deze prestigieuze namen een te duchten outsider maakt.

Conclusie


De 350Z heeft geen stamboom als een Porsche Cayman, of niet de prachtige lijn van de Z4 coupé. Maar zijn volbloedkarakter en zijn erg voordelige prijs zouden hem eigenlijk onweerstaanbaar moeten maken. Hij is heelwat meer als een “simpel en goedkoop” alternatief voor hen die zich de toppers niet kunnen veroorloven. Gebaseerd op simpele beginselen biedt hij echter massa’s karakter en bewijst hij dat je geen gesofisticeerde en gecompliceerde technieken moet bijeenklutsen om een sportieve wagen te bouwen. Een sportieve wagen die daarenboven erg vrijgevig pakken rijplezier bezorgt.