De constructeur met de drietand begint het seizoen door een beroep te doen op zijn dealers voor de voorstelling van speciale acties per doelgroep en per type machine. De sportieve R1 en R6 kregen de primeur. Het evenement vindt plaats van 1 tot 6 april eerstkomende, en de nadruk wordt vooral gelegd op de nog niet onthulde Tourismo en Street. Het Yamaha team heeft ons dus uitgenodigd voor een kleine herhaling van het gamma. En dit gebeurde in het zuiden van Frankrijk. Naast enkele journalisten, bracht Yamaha in zijn valiezen verschillende modellen mee: de FZ6, N en S, de FZ1 en de Fazer, één XT 660X, twee FJR waaronder één AS, een TDM 900 en de nieuwe WR 250. Deze werden allemaal ter onze beschikking gesteld op de prachtige en woeste wegen rondom Nice.

Algemeen overzicht

Met veel plezier namen wij opnieuw het stuur over van deze verschillende en welbekende motoren, die toch al onze aandacht waard zijn. Het zachte weer belette echter niet om sommige wegen moeilijk te maken. De gedeeltes in de schaduw van de bergen bleven nat en sommige bochtuitgangen waren toch soms verrassend. Uitstekende omstandigheden om nog beter de capaciteiten te peilen van de voorgestelde motors. De FZ6 vertoonden zich nog steeds gemakkelijk en plezant. Hun mooie soepelheid liet hen toe om rustig op het natte wegdek te rijden, tot zelfs op de bevroren wegen van de ochtendstond. Het ABS was op alle modellen beschikbaar en bood onbetwistbaar een pluspunt in deze omstandigheden. Wanneer de weg droger werd en het ritme versnelde, liet de schaapzachte FZ6 zijn tanden zien, en indien men de motor boven de 8.000 rpm behield, was het een puur plezier. Deze machine is gewoonweg doeltreffend en aangenaam om mee te nemen op de bochtige banen. Ook de N en de S gaven hetzelfde genot, maar vermijd de Naked voor talrijke en eentonige kilometers.

Moeilijke terreinen

Deze titel gelde natuurlijk voor de FZ1, die een soort gedrongen en viriele FZ6 is. Hij wordt vanzelfsprekend bevoordeeld door de cilinderinhoud, die heel wat voller en energieker is dan zijn broertje. De kracht komt toch met héél veel progressiviteit aan en met de FZ1 op het onzekere wegdek rijden van de vroege ochtend vormde nooit een handicap. Maar wat een plezier om de wapens te laten spreken op de droge gedeeltes! Het toeval en de zin van elk van de journalisten liet ons toe om langer met de twee FJR modellen te rijden. De ene bevrijdde de volledige kracht en was voorzien van de gewone koppeling, terwijl de AS met zijn automatische koppeling zijn kracht zag begrensd op 106pk, een gebrek van toch ongeveer 40pk tegenover de "full power". We waren toch een beetje ongerust om met dit vaartuig op de kleine baantjes te gaan rijden. Wij startten dus langzaam om ons de tijd te gunnen het weer dankbaar te zijn tegenover de natte ochtendtrip...

De rol past hem niet

De FJR werd dit jaar lichtjes gemodelleerd, voornamelijk op het niveau van het windscherm dat steviger gebouwd werd en ook qua progressieve gashendel, zonder hierdoor verstorend te zijn. De FJR is een grote motor, niet te vergelijken met de FZ6 fiets, maar eens in beweging onthoudt men een dynamische maar rustige rijpositie, een werkelijk comfort en een verbluffende efficiëntie. Met veel plezier namen wij hem met gezwinde spoed mee in de wielen van de FZ1, en genoten van een voorbeeldig gedrag en een steeds aanwezig koppel. De remmen, opvallend krachtig en evenwichtig was een kostbare bondgenoot bij elke bochtingang. De FJR blijft doorheen de jaren een opmerkelijke machine, waarvan het favoriete speelterrein niet begrensd wordt op grote wegen. De tweede dag gaf ons de gelegenheid om terug het contact op te nemen met de FJR AS, die zielsalleen op de parking stond daar al onze collega's lichtere en compacte modellen verkozen. De aanpak was ogenblikkelijk, waarschijnlijk dankzij de afgelopen kilometers de dag voordien aan boord van de klassieke FJR.

Heel voorzichtig

De automatische koppeling ziet er natuurlijk minder dapper uit tegenover een automatische aandrijving zoals voorzien op de Aprilia Mana. Toch wordt deze automatische besturing werkelijk goed beheerst. Wij hebben deze keer hard gewerkt om de voetselector te vergeten en om ons beter te concentreren op de verwarrende stuurbediening. Wij reden op een nogal hoog ritme en bleven non-stop schakelen om het maximum te halen uit de indrukwekkende en onverwachte kwaliteiten van de FJR, op een aan een XT660X meer aangepast traject. Van versnelling veranderen in een mum van tijd laat ons geen seconde vrijheid toe en biedt zelfs de mogelijkheid om te schakelen in bochten daar de voet niet onder de selector hoeft te gaan. Verbluffend doeltreffend en plezant! En de verrassing is nog meer geslaagd omdat de verminderde kracht zich op dit model niet eens liet voelen tegenover de voordien geteste full power. Het is waarschijnlijk op autosnelweg en boven de 200 km/u gepakt en gezakt, dat het verschil zich kan laten vertonen. Kortom, wij hielden veel van de FJR, zowel de normale versie als de AS. Op geen enkel moment bespeten wij de XT660 of de TDM, op het eerste zicht toch zoveel beter uitgerust voor het type terrein!