Een van de sterke punten van deze nieuwe Laguna blijkt zijn wegligging te zijn. Renault heeft veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van een reactief en precies chassis en een betere stuurgevoeligheid. De ophanging werd ook gewijzigd en komt stijver over dan bij het vorige model. Dat wil niet zeggen dat hij minder comfort biedt, en dat is vooral te wijten aan de afstelling van de schokdempers. De nieuwe Laguna beschikt over een brede waaier motoren, allemaal gekoppeld aan een versnellingsbak met zes versnellingen. Het gamma van de benzinemotoren gaat van start met de 2 liter motor met 16 kleppen en 145 pk dat volgens Renault voor héél wat koppel zal zorgen aan lage toerentallen en voldoende pit bij hogere regimes. We geven nog even mee dat deze motor het resultaat is van het Rnault-Nissan partnership. De benzinemotor van 2 liter en 16 kleppen me 170 pk, gekoppeld aan een proactieve en automatische versnellingsbak met zes versnellingen, vervolledigt het gamma. Het dieselgamma heeft als basismodel de 1.5 dCi, dat over 110 pk beschikt, met een uiterst voordelige prestatie/verbruik verhouding voor dit segment en heeft een uitstoot van slechts 136 gram CO2 per kilometer. Verder staat de 2.0 dCi ook op het lijstje met vermogens van 130, 150 en 175 pk. De motor met 150 pk zal, eens hij beschikbaar zal zijn, uitgerust worden met de automatische versnellingsbak. Later komen er ongetwijfeld andere motorisaties bij. Aan deze Laguna werd bijzonder veel aandacht besteed aan de veiligheid bij laterale aanrijdingen. Hij is dan ook uitgerust met een dubbele zijdelingse airbag van de laatste generatie. Wat de actieve veiligheid betreft wijst Renault er op dat aan de leesbaarheid van het instrumentenbord werd gewerkt dankzij een nieuwe ergonomie voor de bestuurderspost. Op praktisch vlak merken we op dat een nieuwe gestuurde handrem en “keyless” systeem van de tweede generatie het lijstje van technologische snufjes komt aanvullen. De break laat toe om voor een volledig vlakke laadvloer te zorgen met een eenvoudige druk op een knop. Renault had als voornemen een mooi afgewerkte en betrouwbare wagen op de markt te brengen. Om dat waar te kunnen maken hebben enkele nieuwe Laguna’s niet minder dan 6 miljoen kilometer afgelegd onder alle weersomstandigheden en op de meest uiteenlopende en veeleisende ondergronden. Het interieur kreeg ook de nodige aandacht, vooral op het gebied van de afwerking, de gebruikte materialen en de waarneembare kwaliteiten. Het dashboard strekt nu over de hele breedte van de auto. De bedieningsknoppen, hendels en instrumenten hebben de gepaste ergonomie voor de bestuurder. Afhangend van het afwerkingniveau vinden we op het centraal geplaatste bedieningsbord de bediening terug van de handrem, cruise-control, navigatiesysteem en de telefoon. Tot slot blijkt het dat Renault zich richt op bedrijven met het argument dat de gebruikskosten van hun nieuwe auto uiterst laag zijn. Deze nieuwe Laguna zal tijdens het salon van Frankfurt, in september van dit jaar, aan het grote publiek voorgesteld worden en komt de maand daarop op de markt.