Stijl Met het blote oog, het eerste wat opvalt, is de gestalte. De kenners zullen onmiddellijk het maatverschil zien. Voor de rest, zijn de esthetische wijzigingen begrenst : de valse zijdelingse luchtkokers, de grotere voorlichten die de pinkers omvatten en de achterlichten, imposanter… Kortom, tussen de vorige versie en deze nieuwe speelt men het spel van de zeven fouten. Motor Héél nieuw, héél mooi, deze motor komt rechtstreeks uit een medewerking tussen PSA & BMW en vervangt voordelig de vorige eenheid. Nog altijd met een cilinderinhoud van 1,6l, hij ontwikkelt 120 pk bij 6.000 rpm en een koppel van 160 Nm aan 4.250 rpm. Qua specifieke waarden is het nogal behoorlijk, al behelpt BMW zich hier van de Valvetronic, een systeem dat continu de opening laat variëren van de inlaatkleppen. Aan de andere kant, en in tegenstelling tot de Cooper S, heeft hij geen recht op de directe injectie. Aan deze motor werd een manuele 6-doos gekoppeld met Getrag als herkomst. Op de baan stijgt de aangenaamheid snel in tegenstelling tot de vorige versie ! De motor vertoont zich vol en herneemt vanaf de laagste schakeling. En naar aanleiding dat hij de toerenteller doet stijgen, verstikt hij niet, in tegendeel, hij vertoont zich meer en meer opgewekter! Het geluid werd duidelijk bewerkt, en is volmaakt bij de uitlaatbuizen. Vrijwillig, deze motor ziet zich perfect geholpen door de Getrag doos. Stevig genoeg om mechanische sensaties te verschaffen, hij vertoont zich eveneens nogal snel. De schakelingen zijn tamelijk kort, maar de brug had nog ietsjes korter kunnen zijn, wat zijn nerveusheid nog kon opdrijven : aan 120 km/h, staat de wijzer op 3.000 rpm, een nogal laag regime voor een klein wagentje met sportief karakter. Dit heeft toch het positieve gevolg dat het gebruik verminderd, maar eveneens ook het geluid op de autosnelweg. En laat ons juist spreken van het verbruik ! Het gemiddelde staat op 8 liters bij honderd kilometers tijdens onze testrit, wat redelijk is, maar niet uitzonderlijk. Met de kleine tankinhoud van 40 liters, ligt de autonomie rond de 500 kilometers. Wegligging Een echte kart ! Alles werd klaar en duidelijk opgedragen aan het rijplezier in deze kleine Mini ! De stuurinrichting is perfect evenwichtig, het wielstel is strikt en de massa nogal bedwongen (1.065 kg leeg). U hoeft dus maar de aangekondigde bocht te bekijken en de Mini vliegt er vrolijk in met een uitzonderlijk evenwicht. Het voorstel is precies en scherp, en wat het achterste betreft, plaatst hij zich volmaakt bij elk gebaar van de bestuurder. En indien hij er teveel aan geeft, houdt de (ontkoppelbare) stabiliteitscontrole een oogje in het zeil, maar blijft toch toegeeflijk om het rijplezier niet te bedwingen. Comfort De tegenwaarden van dit, is een harde vering, die geen enkele twijfel laat aan de huidige benutte plaatsbeschrijving. Eén ding is zeker, men heeft beter gekend ! Maar gelukkig stellen de uitstekende zetels de schootsrichting bij, met, onder andere, een uitzonderlijke zijdelingse ondersteuning. De rijhouding is ideaal en de bestuurderszetel kan ver genoeg naar beneden om zo laag mogelijk bij de vloer te rijden ! Niets te verwijten aan de geluiddemping, die enkel de woedende klanken van de motor doorlaten en nog minder te klagen van de airconditioning. De binnenkant is nog altijd goed ingericht, met talrijke lichtschakelaars en een « retro » binnenvoorstelling. Een echte cocon met een onberispelijke afwerking. De Mini is duidelijk een wagen voor vrijgezellen, en om hier overtuigd van te zijn, hoeft men enkel een blik te laten vallen op de achterplaatsen. Krap, deze laten enkel kleine kinderen toe voor korte ritten… Onnodig om naar de Côte d’Azur te gaan met de vriendjes van de basketbalclub, tenzij u een monovolume bijkoopt, of ... een tweede Mini ! Bovendien is de koffer echt héél klein, met zijn 160 liters (volume dat kan oplopen tot 680 liters indien men de moeite doet om de twee achterzetels neer te klappen)! Gelukkig bevat de binnenruimte enkele praktische opbergkastjes. Tarieven en opties Dat Mini van de BMW Group deel uitmaakt, maakt geen twijfel : het weggedrag is hét bewijs, of dan nog het afwerkingniveau, ofwel dan de tarieven : alles is stevig spul ! Standaard biedt de Mini Cooper de manuele airco, de radio CD, de metalen velgen, de frontale, zijdelingse en hoofdairbags... and that’s it ! Niet zo slecht zouden sommige zeggen, maar aan 18.850 €, is dit toch maar een minimum ! Om te kunnen genieten van de boordcomputer, de cruise control, het lederen stuur, of nog van de stabiliteitscontrole, moet men zijn portefeuille bijhalen. Onder de voorgestelde opties, vindt men er nog het metaalkleur aan 410 €, de mistlichten aan 150 €, de automatische 6-doos aan 1.565 € en de lederen bekleding aan 1.390€. Besluit Schattig klein stadsvlooitje, deze Mini is nu nog aangenamer om mee te rijden ! Met zijn uniek uitzicht, zijn geweldig stel en zijn speelse mechanica, zou hij met niet teveel moeite moeten verleiden. En ook al zijn de vergrootte afmetingen niet zo voordeliger dan verwacht, zeker niet voor de binnenkant en de kofferruimte...